:: LEX :: ЗАКОНОДАВЧА БАЗА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В 1990 – 2010 рр.
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 61)

Срок представления материалов

16 мая 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАКОНОДАВЧА БАЗА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В 1990 – 2010 рр.
 
24.09.2022 21:56
Автор: Романюк Іван Миронович, доктор історичних наук, Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського; Гінетова Тетяна Леонтіївна, зав. сектором Інституту модернізації змісту освіти МОН України, м. Київ
[Секция 8. История становления украинской государственности]

Доцільність дослідження державної політики в галузі середньої освіти в Україні зумовлена наявністю прогалин у висвітленні проблем формування та реалізації державної політики в галузі середньої освіти в різні історичні періоди Української держави, зокрема за останні роки незалежності, необхідністю закріплення її в нормативно-правових актах про освіту, а також потребою в об’єктивному та неупередженому теоретико-історичному аналізі ролі органів управління освітою в реалізації державної політики в галузі освіти, впливу внутрішніх та зовнішніх чинників на процеси її формування та впровадження.

Найпершим законом, що визначає поняття середньої освіти, принципи освітнього процесу в Україні, права учасників навчального процесу і відмежовує освітню сферу  вже незалежної України, є Закон України « «Про освіту»  [1]  від 23 травня 1991 року. Закон не вносив принципових відмінностей  в систему освіти України від системи освіти Союзу. Різниця полягала лише в тому, що тепер освітня сфера керувалась Конституцією України, що вносило зміни в мовне та ідеологічне питання. Проте закон виявився нездатним побороти основні проблеми, які залишились від минулого [2, с.26]  .

Тому у вересні 1991 р. рішенням колегії Міністерства освіти України було затверджено Концепцію середньої загальноосвітньої школи України, в якій основною тезою була критика діючої системи освіти. В цьому документі також затверджувалась ІІІ-ступенева загальноосвітня школа, демократичні права учнів, визначалась наповненість класу та незалежність школи від політичного стану країни.

Основними положеннями щодо середньої освіти є принципи, завдання та обов’язки держави щодо забезпечення високого рівня освіти в дітей, а також варто виділити статтю 36 Закону України «Про освіту», де вказано, основним видом середніх навчальних закладів є середня загальноосвітня школа трьох ступенів:

-перший – початкова школа, що забезпечує початкову загальну освіту;

-другий – основна школа, що забезпечує базову загальну середню освіту;

-третій – старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту .

Стаття також передбачає створення профільних класів, вечірніх форм навчання, вік, з якого дитина має право навчатись у школі, право прискореного закінчення школи, складання іспитів екстерном.

В грудні 1992 р. відбувся Всеукраїнський з’їзд працівників  освіти, на якому було розглянуто  основні позиції Державної національної програми «Освіта» («Україна ХХІ століття»). Майже цілий рік йшло доопрацювання цього документу і лише 3 листопада 1993 р. Кабінет Міністрів затвердив цю програму  [2, с.26]. 

Закон України «Про освіту» має домінуюче значення, на його основі розроблялися інші закони, які визначають нормативно-правові засади функціонування всієї структури освіти. Він в загальних рисах визначає  і регулює суспільні відносини в галузі навчання, виховання, професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України.

Після визначення загального курсу виховання школярів у школі, наступних суттєвих змін вона дійсно зазнала після прийняття Закону України «Про загальну середню освіту» у травні 1999р [3].

В законі вказується обов’язкове середнє навчання, нові пріоритети виховання дітей, а також прописується класифікація загальноосвітніх навчальних закладів.

Також суттєві зміни відбулись у 2000 році, коли наказом Міністерством освіти і науки України було запроваджено 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти [4, с.16]. 

Пізніших змін закону «Про середню освіту» зазнавала частина 1 статті 12 щодо терміну навчання, але у 2010 році її залишили у редакції, що термін навчання для здобуття повної загальної середньої освіти  у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів становить 11 років.

Отже, основні перспективи подальшого вдосконалення та модернізації державної політики в галузі середньої освіти в Україні полягають у забезпеченні реального переходу до нової якості освіти; рівного доступу до неї; запровадженні інноваційних  технологій навчання, приведенні у відповідність з європейськими стандартами наукового та науково-методичного забезпечення; створенні ефективного механізму залучення та використання ресурсів держави  для потреб середньої освіти;  децентралізації управління середньою освітою та налагодження ефективної співпраці з громадськістю; підвищенні якості підготовки педагогічних кадрів шляхом модернізації змісту педагогічної освіти; узгодженні потреб ринку освітніх послуг та ринку праці тощо [5, с.2-5].

Література

1. Закон України «Про освіту» м. Київ, 23 травня 1991 р. №1060-ХІІ із змінами і доповненнями.

2. Освіта в Україні: Нормативна база.- 2-е вид. К.: КНТ, 2006. 484 с.

3. Закон України «Про загальну середню освіту» м. Київ, 13 травня 1999р. № 651-ХІV із змінами і доповненнями.

4. Розвиток освіти в Україні (1992 – 1993 рр.): Доп. 44-ї сесії Міжнар. конф. з питань освіти (жовтень 1994). К.: Міносвіти України,1994. 118 с.

5. Гуцол А.О. Нація може бути без усього, але не без школи:  [про стан  освіти в обл.]/ А.О. Гуцол // Вінниччина. 1995. 14 червня.   



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МИТНА СПРАВА ПОЛЬЩІ НА КОРДОНІ З УКРАЇНОЮ: 100 РОКІВ ТОМУ ТА СЬОГОДНІ
29.09.2022 21:59
«КИЕВЛЯНИН» ПРО ПОВСЯКДЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА ПОЧАТКУ ХХ ст.
29.08.2022 16:20
ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В СИСТЕМІ ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ УКРАЇНИ
24.09.2022 22:00
ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ РАДЯНІЗАЦІЇ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ
21.09.2022 22:53




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше