:: LEX :: НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАОХОЧЕННЯ ПОСАДОВИХ ОСІБ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАОХОЧЕННЯ ПОСАДОВИХ ОСІБ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
 
05.03.2019 13:16
Автор: Мозолевський Петро Вячеславович, помічник-консультант народного депутата України, аспірант Національного університету «Києво-Могилянська академія»
[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]

Питання децентралізації державної влади в України вже тривалий час розглядаються в юридичній літературі, але не втрачає своєї актуальності, оскільки нинішня система розподілу владних функції не відповідає реаліям сучасного способу розбудови правової, евроінтегрованої держави – концентрація владних функцій в центральних органах влади більш характерна для країн з плановою економікою та низьким рівнем громадянського суспільства. Зазначена ситуація викликає значні проблеми, пов’язані з низькою ефективністю розподілення ресурсів, за таких умов, функціонування виконавчої влади на місцях є не досить динамічним, спостерігаються суперечності між місцевими органами влади, і, як результат – низький рівень довіри до них серед місцевого населення.

Низький рівень довіри до роботи органів місцевого самоврядування негативно впливає на бажання людей йти на державну службу, спричиняє значні перепони в якісному кадровому забезпеченні. 

Одним із основоположних факторів виступає недосконалість вітчизняного трудового законодавства, що регулює трудові взаємовідносини працівників органів місцевого самоврядування. Відсутність в  кодексі законів про працю України (Далі - КЗпП України)[1], законі України «Про службу в органах місцевого самоврядування» [2] статей, спрямованих на чітке, однозначне регулювання заохочень. Натомість, декларативні, відсилочні положення відносно заохочень вступають в дисонанс з превалюванням норм, що регулюють дисциплінарну відповідальність. 

Підтримуючи думку Матвеєвої О.Ю. слід зазначити, що поняття децентралізації державного управління тісно пов’язано з розвитком місцевого самоврядування як прояву спроможності представників громад у межах закону здійснювати регулювання й управління суспільними справами в інтересах місцевого населення [5, с. 180-181].

За таких умов стає очевидним, що ефективність впровадження реформ, покликаних на розширення повноважень місцевих органів влади прямо залежить від професійності та мотивації працівників, що будуть безпосередньо здійснювати реалізацію приписів щодо децентралізації владних функції. Таким чином, в зв’язку з подальшим розвитком українського суспільства, в рамках процесів глобалізації, вирішення цієї проблеми набуває надзвичайної актуальності. 

Огляду питань, пов’язаних з проблемами належної мотивації працівників органів місцевого самоврядування було присвячено дослідження багатьох вчених, таких як: В. Б. Авер’янов, Г. В. Атаманчук, І. П. Бутко, В. М. Вакуленко, І. А. Грицяк, Р. Є. Демчак,, С. Д. Дубенко, В. В. Копєйчиков, Л. Т. Кривенко, H. М. Мельтюхова, H. М. Мироненко, П. І. Надолішній, H. Р. Нижник, В. А. Скуратівський та В. В. Цвєтков.

Слід зазначити, що розуміння тенденцій та подальшого розроблення шляхів найбільш ефективних варіантів правового врегулювання заохочення працівників органів місцевого самоврядування можливо через визначення суті поняття заохочення. За своєю суттю заохочення виступають соціально-правовою формою визнання належної поведінки працівника у трудових відносинах. Головним чином, заохочення спрямовується на: а) ефективність трудового договору та трудових відносин; б) стимулювання ініціативності, продуктивності і результативності праці працівника; в) посилення моральних, ділових та професійних якостей працівника.

Заохочення працівників за трудовим договором – це заходи позитивного, публічного, схвального визнання роботодавцем належного виконання працівниками трудової функції, інших обов’язків за трудовим договором. 

За змістом проекту Трудового кодексу (Далі – ТК)  за успіхи в роботі та сумлінне виконання трудових обов’язків до працівників можуть застосовуватися заходи морального і матеріального заохочення - оголошення подяки, нагородження грамотою, виплата премії, вручення цінного подарунка. Правилами внутрішнього трудового розпорядку, нормативними актами роботодавця можуть встановлюватися інші види заохочень [3, с. 320].

Разом з тим, слід відзначити, що проект ТК не вносить концептуальних змін до законодавчого регулювання заохочень працівників, на відміну від заходів дисциплінарної відповідальності, що підкреслює його репресивно-каральну спрямованість. Проект ТК, у розвиток положень КЗпП України по суті фрагментарно уточнює окремі положення останнього [6, с. 76].

Окреслюючи основні ознаки заохочень, як одного із найбільш дієвих способів посилення впровадження реформи децентралізації слід зазначити, що ключовим ризиком децентралізації державного регулювання соціально-економічного розвитку є загроза формування корупційних схем на місцях, завдяки яким посадові особи, що мають широкі повноваження, здійснюватимуть монетизацію свого права впроваджувати управлінські рішення. В той же час, погоджуючись з Р. Є. Демчаком можливо відзначити, що даний ризик необхідно нівелювати не через впровадження жорстких санкцій (які призведуть до єдиного можливого результату – зростання розмірів хабаря за підвищений ризик), а шляхом розробки на загальнодержавному рівні зручних та прозорих правил гри, які дозволять суб’єктам господарювання на місцях здійснювати свою діяльність в правовому полі без потреби у отриманні життєво необхідних рішень від посадових осіб. Простіше кажучи, обов’язковим елементом децентралізації є дерегуляція, за наслідками якої місцеві органи влади мають трансформуватися у ефективних менеджерів територій, якими вони є у кращій світовій практиці. 

У таких умовах децентралізацію державного управління слід уявити як скорочення втручання уряду в процеси місцевого розвитку. Отже, перегляду потребує спосіб управлінського мислення на всіх рівнях державного управління, як цього вимагає побудова власне української моделі децентралізації, але європейського зразка [4, с. 75].

Таким чином, виокремлюючи основні питання, що були висвітлені в даному дослідженні та описуючи тенденції подальшого розвитку тенденції удосконалення заохочень посадових осіб місцевого самоврядування в умовах реформи децентралізації влади слід зазначити наступні висновки:

Збалансування підходів до системи регуляції трудових відносин в органах місцевого самоврядування від репресивно-каральної, з переважним використанням та надмірною увагою до норм дисциплінарної відповідальності, характерної для планової економіки з поступовим переходом до прогресивної світової практики використання норм заохочення, характерним для розвинутих країн Європи з ринковою економікою шляхом розробки та впровадження чіткого, прозорого та дієвого механізму заохочень, унормування норм, правил та процедури застосування заохочень до посадових осіб місцевого самоврядування з подальшим закріпленням в нормах проекту майбутнього Трудового кодексу України [8] та законі України «Про службу в органах місцевого самоврядування» [2].

Література:

1. Кодекс законів про працю України від 10 грудня 1971 року № 322-VІІ (у редакції від 01.11.2018 р.). Відомості Верховної Ради УРСР. 1971р. № 50. Ст. 375.

2. Про службу в органах місцевого самоврядування: Закон України від 7 червня 2001 року № 2493-III. Відомості Верховної Ради України. 1997. №24. Ст. 170.

3. Трудове право України [текст] підручник / За загальною редакцією М.І. Іншина, В.Л. Костюка, В.П. Мельника. Вид. 2-ге, перероб. і доп. – Київ: Центр учбової літератури, 2016. – 472 с.

4. Демчак Р. Є. Концептуальні засади децентралізації державного регулювання соціально-економічного розвитку / Р. Є. Демчак // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. - 2015. - № 1. - С. 70-79.

5. Матвеєва О.Ю. Роль децентралізації державного управління у розвиткові місцевого самоврядування як складової публічної влади/О.Ю. Матвеєва//Цінності сучасного конституоналізму: матеріали міжнар. наук. конф. 28-29 вересня 2012 р./ за заг. Ред. А.П. Гетьмана. – ХНЮАУ. – Х. : Права людини, 2012. – С. 179-181.

6. Мозолевський П. В. Нормативно-правове забезпечення заохочень працівників органів місцевого самоврядування: сутність, проблеми та перспективи /П.В. Мозолевський/ Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. - 2018. Том 2. – С.73-78.

7. Трудовий кодекс: законопроект, реєстр.№1658 від 27.12.2014р., внесений Гройсманом В.Б., Денисовою Л.Л., Папієвим М.М., Кубівим С.І./ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=1658&skl=9.


________________________


Науковий керівник: Костюк Віктор Леонтійович, доктор юридичних наук, доцент, заступник завідувача відділом Апарату Верховної Ради України, професор кафедри муніципального права та адміністративно-правових дисциплін Національного університету «Острозька академія», професор Національного університету "Києво-Могилянська академія"





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ХАРАКТЕР ВИГОДИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ЛЕГАТУ
06.03.2019 12:39
ІНСТИТУТ ШЛЮБНОГО ДОГОВОРУ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ
06.03.2019 12:20
ПРИНЦИПИ ТРУДОВОГО ПРАВА
05.03.2019 13:08
ПОНЯТТЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРЕДМЕТУ ДОГОВОРУ АЗАРТНОЇ ГРИ
05.03.2019 12:49
ОСОБЛИВОСТІ ВСТАНОВЛЕННЯ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ НАД ДІТЬМИ
05.03.2019 12:43
ПРОБЛЕМИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРИ СПАДКУВАННІ ЗА ЗАПОВІТОМ
05.03.2019 12:41
ПОНЯТТЯ ТА ЗМІСТ ДІЄЗДАТНОСТІ ФІЗИЧНОЇ ОСОБИ
05.03.2019 12:38
ПРАВО НА ПРИВАТНІСТЬ ТА МЕЖІ ВТРУЧАННЯ ДЕРЖАВИ У ПРИВАТНЕ ЖИТТЯ ГРОМАДЯН: ВРАХУВАННЯ ПРАКТИКИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ РЕГУЛЮВАННЯ В УКРАЇНІ
04.03.2019 17:44
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЩОДО РОЗМЕЖУВАННЯ ПРАВОВІДНОСИН ЗА ТРУДОВИМ ТА ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВИМ ДОГОВОРОМ
04.03.2019 17:28




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше