:: LEX :: БОСНІЯ І ГЕРЦЕГОВИНА: ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ ЕВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 21


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

БОСНІЯ І ГЕРЦЕГОВИНА: ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ ЕВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ
 
02.12.2021 19:38
Автор: Постоєнко Віталіна Сергіївна, студентки IV курс, Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького; Чистякова Катерина Віталіївна, студентки IV курс, Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького
[Секція 9. Історія країн світу та міжнародні відносини]

Дезінтеграційні процеси в СФРЮ, проголошення суверенітету її республік призвели до утворення в 1991 р. незалежних Словенії, Хорватії, Македонії. На території Боснії і Герцеговини (БіГ) спалахнула громадянська війна (1992–1995 рр.), яка стала найкровопролитнішим конфліктом після Другої світової війни. 

Дейтонські угоди 1995 р. врегулювали ситуацію в Боснії і Герцеговині та припинили військове протистояння. Боснія і Герцеговина стала незалежною суверенною державою із двома політичними суб’єктами: Федерацією Боснії і Герцеговини (ФБіГ, 51% території) та Республіки Сербської (РС, 49% території), автономний округ Брчко відійшов під міжнародне управління [1, 59].

Вступ до Європейського Союзу і НАТО є на сьогодні одним із головних зовнішньополітичних пріоритетів БіГ. Історія взаємовідносин БіГ і Євросоюзу починається ще під час війни 1992–1995 років. Присутність Євросоюзу через миротворчі сили EUFOR продовжується і сьогодні. З метою реалізації мирних угод по БіГ стало запровадження в 1995 р., а в 1997 р. «Боннськими повноваженнями» підтверджені повноваження Верховного представника ООН в БіГ, в деякі часи він виконував функції представника ЄС в БіГ. Верховний представник має значні права щодо управління БіГ, навіть зміщати і призначати офіційних посадовців [2, 220]. 

16 червня 2008 р. Боснія і Герцеговина підписала Угоду про стабілізацію та асоціацію з Євросоюзом. Однак, для того щоб вступити в ЄС необхідно виконати певні умови, які б відповідати європейським стандартам. Керівництву країни необхідно було втілити програму реформ насамперед у сфері прав людини, демократії, а також політичних та економічних свобод. 

У червні 2012 р. між Євросоюзом і БіГ почався «Діалог щодо приєднання на високому рівні». В листопаді 2014 р. Велика Британія і Німеччина запропонували для БіГ нову ініціативу, котра повинна була прискорити процес зближення цієї країни з Євросоюзом [3, 237]. 

За 2008–2021 рр. Боснія і Герцеговина досягла певної ступені макроекономічної стабільності, однак перебуває на ранній стадії створення ринкової економіки щоб стати  конкурентоздатною на європейському ринку.

Протягом 2008–2021 рр. в БіГ здійснюється реконструкція органів влади та політичної системи, країна рухається в бік створення централізованої боснійської держави. Були проведені військова і поліцейська реформи, що призвело до створення спільної армії і спільних поліцейських підрозділів, створені суд та прокуратура БіГ, єдина розвідувальна служба, прикордонна служба БіГ, введено загальнодержавний податок на додану вартість [3, 275].

Досить важливим є конституційне питання. Угоди Дейтонських домовленостей заклали основи конституційного устрою БіГ, який існує і сьогодні. Боснія і Герцеговина за формою правління є парламентською республікою. Парламентська асамблея БіГ складається із двох палат: Палати народів (10 осіб від ФБіГ та 5 від РС) і Палати представників (2/3 від ФБіГ та 1/3 від РС, разом 42 депутата). Функції голови БіГ виконує Президія, яка складається з трьох осіб: боснійця, хорвата і серба. Один із трьох по черзі здійснює управління державою. Рішення Президії приймається більшістю голосів (два проти одного). До виконавчої влади ще належіть Рада міністрів. Її очолює одна людина терміном на 8 місяців, а потім передає повноваження представнику іншої національності. До компетенції центральних органів БіГ відносяться зовнішня політика, зовнішня торгівля, митниця, валютна політика, кримінальне законодавство, внутрішні і міжнародні комунікації, сполучення між ФБіГ та РС [2, 204]. На місцях кожне утворення має свій уряд, парламент, юрисдикцію з політики освіти, охорони здоров’я, поліції та судів. 

Перед боснійським керівництвом і суспільством існує завдання змінити законодавство, щоб воно ввело конституційну рівність, право балотуватися в органи влади всім жителям країни, а не лише представникам трьох етнічних груп – сербам, боснійцям та хорватам. Однак уряд виступив проти реформ в законодавстві. Невиконання цієї вимоги підштовхнуло ЄС до позбавлення у 2013 р. БіГ фінансової допомоги ЄС у 47 млн. євро [2, 223]. 

Необхідність судової реформи в БіГ – друга важлива частина змін в сфері прав людини і демократії. Нажаль, правосуддя в БіГ заполітизована галузь. Так, у 2003 р. була створена Комісія щодо розслідування подій у Сребрениці (9–19 липня 1995 р.). Офіційний орган влади встановив факти вбивств, зниклих безвісти людей, масових поховань та всіх подій, що призвели до геноциду в Сребрениці, але в РС факт геноциду заперечували і заперечують сьогодні.

Боснія і Герцеговина входить в офіційну програму розширення Євросоюзу. На відміну від інших країн Західних Балкан, вона на шляху від потенційного до офіційного кандидата на вступ в ЄС. 

У березні 2015 р. міністри закордонних справ країн-членів Європейського союзу схвалили текст Угоди про стабілізацію та асоціацію, що відкриває БіГ шлях до вступу у Євросоюз. Угода передбачає зону майже повністю вільної торгівлі з Євросоюзом. Аналогічні договори були етапом вступу до ЄС всіх країн Західних Балкан [4]. 

У лютому 2016 р. Боснія і Герцеговина подала заявку на членство в Євросоюз. ЄС оцінював перспективи вступу країн до союзу з такими ключовими показниками, як стан реформ у сферах верховенства права, державного управління, функціонування демократичних інститутів. В лютому 2018 р. Єврокомісія надала нову стратегію «Надійна перспектива розширення ЄС та його посиленої взаємодії з Західними Балканами». 

У квітні 2018 р. Європейська Комісія розглянула результати імплементації стратегії розширення ЄС. У грудні 2019 р. Рада Євросоюзу прийняла рішення, що БіГ у сучасний час не відповідає копенгагенським політичним критеріям і вимагає значних зусиль з боку БіГ щодо зміцнення своїх інститутів для гарантії демократії, верховенства права, прав людини, поваги і захисту меншин [5]. 

6 лютого 2021 р. Європейська Комісія презентувала нову Стратегію розширення ЄС. Ключове послання документу – підтвердження перспектив щодо членства в Євросоюзі країн Західних Балкан, за умови виконання ними всіх вимог ЄС. Мова йде про Сербію, Чорногорію, Албанію, Македонію, Боснію і Герцеговину та Косово. 

Процес підготовки вступу БіГ до НАТО розпочався у 2006 році. Одна із важливих вимог альянсу, це виведення понад 60 військових об’єктів із керування регіональних властей і підпорядкування їх уряду Боснії і Герцеговини. В країні ця вимога НАТО виконується дуже повільно. У то же час, у 2018 р. країни альянсу схвалили прискорення «Плану дій щодо членства БіГ в НАТО». Для продовження курсу до НАТО у листопаді 2019 р. Президія Боснії і Герцеговини прийняла «Програму реформ», де враховані всі рекомендації альянсу [6].

Ідея вступу БіГ в Євросоюз і НАТО по різному сприймається керівництвом і суспільством в її окремих утвореннях – ФБіГ і РС. В 2017 р. Народна Скупщина РС ухвалила «Резолюцію про захист конституційного порядку та оголошення військового нейтралітету», чим, по суті, заблокувала подальшу інтеграцію БіГ до НАТО [6].  

З літа 2021 р. спостерігається загострення відносин між лідерами РС і Євросоюзом. Колишній президент Республіки Сербської, сьогодні член Президії БіГ від сербів, Мілорад Додік заявив, що парламент РС збирається переглянути попередні домовленості, а саме – формування спільних збройних сил Боснії і Герцеговини, вищої судової та прокурорської ради БіГ, збір податків на державному рівні, у той же час створити армію Республіки Сербська [7]. 

М. Додік заявляв, що керівництво Республіки Сербської не братиме участь в роботі владних органів БіГ. Головною причиною стали поправки Високого представника ООН у Боснії і Герцеговині Валентина Інцко до кримінального кодексу, що передбачають покарання за заперечення геноциду в Сребрениці. Окрім того, М. Додік почав формувати в країні власну армію, що суперечить умовам Дейтонського мирного договору [8]. 

Таким чином, перспектива вступу Боснії і Герцеговини в Євросоюз і НАТО, реальна, багато що  керівництвом і громадянами країни зроблено на цьому шляху, однак при відвертій агресивній політики політичних діячів Республіки Сербська, в найближчий час нереальна. 

Література:

1. Брусиловська О. І. Системні трансформації посткомуністичних країн Європи / О. І. Брусиловська. – Одеса: Астропринт, 2011. – 444 с.

2. Мартынова М. Ю. Босния и Герцеговина: колониализм идентичностей / М. Ю. Мартынова // Исторические науки. – 2015. – № 2. – С. 203–223.

3. Овчаренко О. Історія європейської інтеграції: навч. посіб. / Овчаренко О., Сухушина О., Земзюліна Н. – Черкаси: Вертикаль, 2021. – 302 с.

4. Євросоюз відкриває Боснії і Герцеговині шлях до членства [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: https://www.5.ua/svit/yevrosoiuz-vidkryvaie-bosnii-i-hertsehovyni-shliakh-do-chlenstva-73473.html

5. Европейский Совет принял решение относительно вступления Боснии и Герцеговины в ЕС [Електронний  ресурс]. – Режим доступу: https://zn.ua/WORLD/evropeyskiy-sovet-prinyal-reshenie-otnositelno-vstupleniya-bosnii-i-gercegoviny-v-es-338948_.html 

6. «Співпраця НАТО та Боснії і Герцеговини не залежить від Росії», заявляють в Альянсі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mil.in.ua/uk/blogs/spivpratsya-nato-ta-bosniyi-i-gertsegovyny-ne-zalezhyt-vid-rosiyi-zayavlyayut-v-alyansi/  

7. Босния и Герцеговина на грани распада? Что предпринимают США и ЕС [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.dw.com/ru/bosnija-i-gercegovina-na-grani-raspada-chto-predprinimajut-ssha-i-es/a-59710347 

8. У Боснії відкрили справу проти Додіка через плани Республіки Сербської вийти із держустанов [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.eurointegration.com.ua/news/2021/10/19/7129182/



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СТВОРЕННЯ ТА СПЕЦИФІКА ДІЯЛЬНОСТІ РОСІЙСЬКОГО ФОНДУ «ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ ТА ПРИМИРЕННЯ»
15.12.2021 23:18
ОБСТАВИНИ ЛІКВІДАЦІЇ ПАПСЬКОЇ ВЛАДИ В АНГЛІЙСЬКОМУ КОРОЛІВСТВІ В ПЕРІОД ПРАВЛІННЯ ГЕНРІХА VIII
13.12.2021 21:57
ПОНЯТТЯ «СХІДНА ЄВРОПА» У НАРАТИВІ ДИСКУСІЇ ВОЛЬТЕРА ТА РУССО З ПРИВОДУ ПОЛЬСЬКО-РОСІЙСЬКОГО ПРОТИСТОЯННЯ
13.12.2021 21:21




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше