:: LEX :: УКРАЇНСЬКО-КАНАДСЬКІ ВІДНОСИНИ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ У ГУМАНІТАРНІЙ СФЕРІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

УКРАЇНСЬКО-КАНАДСЬКІ ВІДНОСИНИ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ У ГУМАНІТАРНІЙ СФЕРІ
 
18.11.2022 09:38
Автор: Михайлюк Віталій Павлович, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії та археології, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля; Михайлюк Олена Ігорівна, кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри політології та міжнародних відносин, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля
[Секція 9. Історія країн світу та міжнародні відносини]

ORCID: 0000-0002-8458-0617 Михайлюк В.П.

ORCID: 0000-0002-1014-3342 Михайлюк О.І.

Вступ. Перші два десятиліття ХХІ ст. та наступні роки характеризувалися для України суттєвими змінами як у внутрішньому розвитку так і необхідністю перегляду пріоритетів та змісту взаємовідносин з багатьма країнами світового простору. 

Насамперед, події 2014 р., анексія Криму та поява в східному регіоні України невизнаних «самопроголошених» утворень, та, особливо, військова російська агресія з лютого 2022 р., суттєво змінили внутрішнє становище в нашій державі, негативно вплинули на стабільне життя незалежної України. 

У 2019 р. виникла ще одна проблема, що значно підірвала стабільне соціально-економічне життя населення всіх країн світу, в тому числі і українського – пандемія коронавірусу.

Ці головні проблеми доповнювалися і другорядними, які витікали з перших і також негативно впливали на сутність і характер всього внутрішнього життя в Україні, в тому  числі  на її міждержавні та міжнародні відносини.

Об’єктивно потребувала необхідність перебудова цих взаємин, пошук надійних союзників у боротьбі з агресією та іншими негараздами.

Серед тих країн, які підтримали Україну не тільки на дипломатичному рівні, але й надавали їй об’ємну допомогу в багатьох сферах, постала Канада.

Слід вказати, що традиційні дружні стосунки з Канадою були закріплені насамперед тим знаменним фактом, що ця країна першою з держав Заходу визнала 3 грудня 1991 р.  незалежність та суверенітет України, зберігає і взаємо посилює ці позитивні відносини у цілому комплексі доброзичливості, у всіх можливих сферах на сучасному етапі. Саме недавнє тридцятиріччя встановлення дипломатичних відносин дозволяє підвести визначені підсумки спільної діяльності двох держав у гуманітарній сфері.

Аналіз наукових досліджень та публікацій попередників. При підготовці, аналізу та узагальненні матеріалів статті-доповіді, автори спиралися на наукові доробки попередників. Це, насамперед, видання, що побачили світ у перші два десятиріччя ХХІ століття. Їх автори – О. Білоконь [1], П. Конон, А. Скребнєва[2], В. Макар[3], В. Михайлюк[4], Л. Шимко[5] започаткували розкриття загальних положень про становлення відносин між Україною та Канадою на сучасному етапі. Зміст наукових доробок дозволяє зробити висновок про існування власних поглядів авторів, які  мають право на затвердження їх як визначених досягнень, проте вони носять у більшості своїй загальний характер про становлення нового типу міждержавних та міжнародних відносин між двома державами та їх народами.

Вивчення сутності та напрямків міждержавного і міжнародного спілкування  України з Канадою у контексті підсумків тридцятиріччя його розвитку, аналіз і узагальнення та визначення на цій основі вагомих здобутків співробітництва у гуманітарній  сфері, постають як мета і завдання  обраної  для дослідження проблеми. 

Виклад основного матеріалу. Насамперед досліджена політико-правова основа співробітництва. Вона почала закладатися ще в перші роки після встановлення дипломатичних відносин між країнами та характеризувалася цілим рядом факторів, що суттєво впливали на вагу змісту тих чи інших політико-правових документів. Співробітництво в міжнародній та міждержавній системі взаємовідносин між Україною та Канадою у досліджуваний період базувалися на вироблених документах, якім передували зустрічі від найвищого рівня представництва до дискусій між представниками недержавних організацій.

Гуманітарний аспект співпраці між Україною та Канадою у широкому розумінні його змісту викладений у Спільній декларації про особливе партнерство між Україною та Канадою від 31 березня 1994 р. та Угоді про дружбу та співробітництво між державами від 24 жовтня 1994 р.

Відповідно до положень Спільної декларації, сторони пообіцяли «… розвивати  тісні двосторонні відносини з широкого кола питань і в найкоротші строки визначити шляхи, якими вони реалізують  своє особливе партнерство. З цією метою вони створять найсприятливіші умови для прискорення розвитку  контактів  у  всіх відповідних галузях»[6]. Безпосередньо  гуманітарних відносин стосувалися і статті 13-15 Угоди про дружбу та співробітництво. Особливий наголос був зроблений на двосторонньому співробітництві «… між освітніми, архівними, культурними, творчими та  спортивними організаціями двох країн,  а також між  асоціаціями  і товариствами в цих галузях, … між громадянами,  установами та організаціями, … між   політичними .партіями,   профспілками,  фондами,  школами  та  вищими  учбовими закладами,  організаціями по  захисту  прав  людини,  релігійними, жіночими  та  молодіжними організаціями,  екологічними  та іншими асоціаціями, …між областями України та провінціями і територіями Канади,  а також на регіональному та муніципальному рівнях»[7].

Ці положення були втілені в Дорожній карті відносин. Зокрема, перший напрям наголошував, що «… демократія є головна гарантія безпеки, процвітання та свободи, має ґрунтуватися на принципі верховенства права та підтримуватися належне управління». Реалізація в цілому Дорожньої карти передбачала важливість втілення та розвитку двосторонніх відносин як на міждержавному так і на рівні відносин між народами Канади та України. Тобто, визначалися правомірними як політико-правові документи, що приймалися на зустрічах та переговорах керівників країн, інших офіційних посадовців, так і документи різного гатунку щодо співробітництва між окремими провінціями Канади та областями і містами України. Наголошувалося, що Україна та Канада продовжуватиме сприяти міжособистісним зв’язкам на двосторонній основі в галузях культури, освіти, спорту та професійні обміни, особливо для молоді. Обидві держави планували працювати над укладенням Угоди про молодіжний обмін, продовжувати просувати пряму рекламу контактів між їхніми неурядовими організаціями, у тому числі різного гуманітарного спрямування. Канада привітала створення Генерального консульства України в Едмонтоні (Альберта) як свідчення про зростання двосторонніх зв'язків між своїми народами [8].

Ґрунтовним і актуальним виступає один з головних пріоритетів гуманітарного співробітництва – охорона здоров’я. Стосовно партнерства в охороні здоров’я з боку України розпочалася пропаганда здорового способу життя, особливо серед молоді. Пріоритетом спільного проекту «Молодь за здоров’я» у дії поєтали сприяння розвитку міжгалузевої моделі пропаганди здорового способу життя серед молоді; зосередження уваги молоді на профілактиці СНІДу, боротьбі з палінням, вживанням алкоголю та наркотиків. Даний проект здійснюється у таких напрямках діяльності, як: взаємодія з Міністерством у справах сім’ї та молоді, Міністерством охорони здоров’я, інформаційним центром пропаганди здорового способу життя, Молодіжним ресурсним центром спільно з представниками ЮНІСЕФ, ВООЗ та молоддю на основі реалізації сертифікатних програм, тематичних пакетів та інтегрованого навчального плану з охорони здоров’я, тренінги при впровадженні цих заходів. У проекті беруть участь відповідні урядові інституції та міські адміністрації Канади та України, центри пропаганди здорового способу життя, університети, а також й на рівні співпраці українських неурядових організацій з відповідними організаціями у канадських провінціях. Характерним прикладом є підписаний Меморандум з провінцією Онтаріо[9].

Визначальним напрямком гуманітарного співробітництва України та Канади виступає співпраця у сфері освіти. Канадський уряд та неурядові організації сприяють розвитку освіти України через проведення грантових семінарів і тренінгів для викладачів освітніх закладів, через запровадження обмінів для студентів, учнів та викладачів освітніх закладів. Характерним прикладом виступає співпраця викладачів-істориків закладу вищої освіти «Подільський державний університет». У другому десятилітті XXI століття науково-педагогічні працівники цього ЗВО організували плідний взаємо обмін дистанційного читання лекцій з актуальних проблем української історії.

Свої здобутки має співробітництво і у суто культурному просторі гуманітарної сфери взаємовідносин. У цій сфері простежується тенденція вдалого поєднання комерційної складової процесу з процесами виховання, навчання, розширення та збагачення культурного світобачення тощо. Характерним прикладом слугує розвій культурної співпраці у період зі зламу першого та другого десятиліть XXI ст. Він розпочався з підписання в липні 2019 р. Угоди про спільне виробництво аудіовізуальних творів. Проте невдовзі вона не тільки  відкрила українським митцям канадський ринок, а спромоглася народити між нашими країнами цілу низку культурних програм обміну, стажувань та можливостей навчання.

Суттєву роль у розвитку гуманітарного співробітництва відіграє українська діаспора в Канаді, що налічує більш ніж 1,2 млн. українців, та піклування про неї Канадського уряду. У 2021-2022 рр. ним було прийнято цілий ряд важливих рішень щодо: 1) допомоги та зменшення штучних перепон та поліпшення для працевлаштування українців; 2) набуття представниками молоді нового  правового та економічного статусу помешкання громадян; 3) урядові кола більше уваги приділяють розвитку багатоаспектної системи українських громадських, культурних, наукових, дослідницьких установ та організацій. Серед останніх – село-спадщина української культури, поблизу м.Едмонтон, провінція Альберта; Канадський інститут українських студій, м.Едмонтон, провінція Альберта відділення Інституту є в м.Торонто; Український центр засобів і розвитку при коледжі Гранта МакЕвана, м.Едмонтон, провінція Альберта; Українсько-Канадський Архів-Музей Альберти, м.Едмонтон, провінція Альберта; Український музей Канади, м.Саскатун, провінція Саскачеван, відділення музею є в м.Торонто;  Український культурно-навчальний центр «Осередок», м.Вінніпег, провінція Манітоба; Колегія Святого Андрія у Вінніпезі при Манітобському університеті;  Сад скульптур Лео Мола, м.Вінніпег, провінція Манітоба; Музей Ліґи Українських Католицьких Жінок Канади Торонтонської Епархії, м.Торонто;  Інститут святого Володимира, м.Торонто;  Українсько-Канадський Дослідчо-Документаційний Центр, м.Торонто; Український дослідницький інститут, м.Торонто; та ще більше десятку  аналогічних установ по всій Канаді[10].

Новим напрямком реалізації співробітництва в гуманітарній сфері постала реалізація домовленостей між двома державами, що стосуються мобільності українців. 21 квітня 2021 р. на рівні міністрів закордонних та внутрішніх справ обох країн були досягнуті угоди про розширення мобільності населення та створена відповідна робоча група. Підсумком майже півторарічної роботи групи було вирішено  широкий спектр питань у сфері міграції. Серед найважливіших серед них постають: значне спрощення та сприяння мобільності  ковідних після скасування країнами обмежень; розширення зміненої та доповненої інформації для трудової міграції. Протягом останнього часу спостерігається значне  поліпшення можливостей для мобільності молоді обох країн; суттєво зріс пропорційний обмін управлінців з цього напрямку міграції. Відмічається, зокрема, поліпшення з обох сторін контролю кордону, оформлення та видачі паспортних документів, здійснення контролю в питаннях громадянства та міграції, в тому числі і протидії нелегальній міграції[11]. Особливого значення це набуло після 24 лютого 2022 р. 

Замість висновків. У викладеній статті-доповіді висвітлені лише окремі аспекти багатогранного співробітництва України та Канади у багатогранному міжнародному й міждержавному співробітництві в гуманітарній сфері. Проте саме наведені приклади свідчать про постійно наступальний і прогресивний  характер цього процесу.

Література

1. Бєлокос О. Україна – Канада: особливе партнерство у динамічному світі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrslovo.net/ukraine/ukraine-and.

2. Конон Н.Є., Скребнєва А.В. Українсько-канадські відносини: сучасний стан та перспективи розвитку // Грані. - № 2 (130) лютий 2016. – С. 27-32.

3. Макар В. Двосторонні відносини України та Канади: формування, розвиток, перспективи динаміки: монографія/за заг. Літ. Ред.. Ряднова В.П. Чернівці: ЧНУ, 2020. 495 с.

4. Михайлюк В.В., Михайлюк В.П. Українсько-Канадське співробітництво: пріоритети ХХІ століття//Вісник Східноукраїнського  аціонального університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьек, 2018. № 5 (246) С. 46-54.

5. Шимко Л. Нові відносини Канади з Україною: один крок уперед, два кроки – назад [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://day.kyiv.ua/uk/article/svitovi-dyskusiyi/novividnosyny-kanady-z-ukrayinoyu.

6. Спільна декларація про особливе партнерство між Україною та Канадою від 31 березня 1994 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/124_002#Text.

7. Угода про дружбу та співробітництво між Канадою та Україною від 24 жовтня 1994 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/124_009#Text

8. Пріоритети українсько-канадських відносин (Дорожня карта) [Електронний ресурс] // http: www.canadainternational.gc.ca/ukraine/bilateral_relations _bilaterales/canada_ukraine.aspx?lang=ukr

9. МОЗ України та Уряд провінції Онтаріо об’єднали зусилля задля поліпшення охорони здоров’я [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.fin.org.ua/news/1279816

10. Культурно-гуманітарне співробітництво між Україною та Канадою [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pdnr.ru/a21189.html

11. Україна та Канада посилюють співпрацю у сфері мобільності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mvs.gov.ua/uk/press-center/news/ukrayina-ta-kanada-posilyuyut-spivpracyu-u-sferi-mobilnosti.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ФІЛОСОФ ЕПІКУР В ЕЛІННІСТИЧНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
18.11.2022 01:05
PRAWO KANONICZNE I ŻYDOWSKIE
16.11.2022 17:57




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше