:: LEX :: РОЗДУМИ СТОСОВНО ПРЕДМЕТУ МІГРАЦІЙНОГО ПРАВА
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 9


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

РОЗДУМИ СТОСОВНО ПРЕДМЕТУ МІГРАЦІЙНОГО ПРАВА
 
14.01.2024 22:31
Автор: Бедрій Мар’ян Миронович, кандидат юридичних наук, доцент, адвокат, докторант кафедри історії держави, права та політико-правових учень юридичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


Еволюція правової системи України виявляється в тому числі у формуванні та розвитку нових галузей та інститутів права. Станом на сьогодні можна констатувати існування міграційного права як комплексної галузі українського права. Інтерес до цієї галузі актуалізується в останнє п’ятиріччя різними обмеженнями свободи пересування у зв’язку з потребою протидії поширенню вірусу COVID-19, а з 2022 р. – також воєнним станом і героїчною боротьбою українського народу проти злочинної агресії російських терористичних військ. 

Масив нормативно-правової бази щодо міграції населення, як відомо, потребує теоретичного осмислення й опрацювання. Важливим кроком у вказаному напрямі є визначення кола міграційних правовідносин. Відтак, метою цієї публікації є спроба посилити чіткість у виокремленні сегменту суспільного життя, що становить (чи повинен становити) предмет правового регулювання галузі міграційного права.

У широкому розумінні предмет міграційного права доцільно визначити як суспільні відносини у сфері міграції населення. Відповідний предмет може бути структурований чотирма групами суспільних відносин: ухвалення та реалізація владних рішень у межах міграційної політики держави; відносини між органами публічної влади та мігрантами; набуття та здійснення правового статусу (прав, свобод і обов’язків) мігрантів; юридична відповідальність за порушення міграційно-правових норм [1, с. 14].

Більшість відносин, які в сьогоденні становлять предмет міграційного права, належали раніше чи й досі належать до предметів інших галузей права – конституційного, адміністративного, цивільного, кримінального та ін. [2, с. 106]. Одні відносини виокремилися з інших галузевих предметів і приєдналися до предмета міграційного права. Є також відносини, що стали предметом міжгалузевого правового регулювання, як от відносини у сфері громадянства, що становлять предмет регулювання як конституційного, так і міграційного права.

На думку А. Супруновського, ядром предмета міграційного права України є міграційні процеси, з якими пов’язані відносини щодо встановлення та реалізації правових статусів різних категорій мігрантів, які потребують відповідних юридичних засобів. Норми міграційного права регулюють суспільні відносини, які полягають у процесах пересування як територією держави, так і за її межами; змін, трансформацій і переходів правових статусів мігрантів (з одного в інший) в ході міграції, а також гарантій їхніх прав та свобод, юридичної відповідальності; діяльності держави у напрямі утвердження та забезпечення нормативно-правової бази для вказаних процесів [3, с. 102-103]. Р. Дудник звертає увагу на те, що міграційне право регулює не тільки саме просторове  переміщення фізичних осіб, але і підготовку до нього – отримання візи, паспортних і виїзних документів тощо [2, с. 107].

Крім класичних матеріальних відносин у сфері міграції населення, предмет міграційного права охоплює також пов’язані з ними процедурні (оформлення документів, розгляд скарг тощо) та процесуальні відносини (вирішення спорів, встановлення юридичних фактів тощо) [3, с. 103]. Цей симбіоз можна пояснити низкою причин. По-перше, велика частина міграційно-правових норм (а отже і регульованих ними відносин) походять з адміністративного права. Як відомо, для галузі адміністративного права впродовж тривалого часу було характерним поєднання матеріальних, процедурних і процесуальних норм. Лише в останні два десятиліття розвиток правової системи України та практика адміністративних судів зумовили утворення адміністративно-процесуального права та його виокремлення в самостійну галузь. По-друге, статус комплексної галузі дозволяє міграційному праву містити норми й інститути інших галузей права – як матеріальних, так і процесуальних.

Міграційними правовідносинами (становлять предмет міграційного права) є врегульовані правовими нормами суспільні відносини стосовно міграції населення. А. Супруновський розглядає міграційні правовідносини як відносини, що виникають між учасниками міграційного процесу з приводу реалізації їх прав та обов’язків, пов’язаних із в’їздом у країну, виїздом з країни, перебуванням та проживанням на її території [4, с. 12]. Вони є різновидом правових відносин, які відбуваються у суспільстві, тому складаються із аналогічних елементів: суб’єктів, об’єктів і змісту. Міграційні правовідносини виникають, змінюються та припиняються на підставі юридичних фактів, тобто передбачених правовими нормами обставин (дій і подій) [5, с. 46].

Суб’єктами міграційних правовідносин є реальні та потенційні учасники відносин у сфері міграції населення. Міграційна правосуб’єктність складається з трьох елементів: міграційної правоздатності (можливості мати права та обов’язки у сфері міграції населення), міграційної дієздатності (можливості здійснювати права та виконувати обов’язки у сфері міграції населення), а також міграційної деліктоздатності (можливості нести юридичну відповідальність за порушення міграційно-правових норм) [6, с. 74]. У наукових і навчальних виданнях запропоновано декілька класифікацій суб’єктів міграційних правовідносин, однак найбільш важливою є класифікація за наявністю владних повноважень, відповідно до якої вони поділяються на такі два види: з владними повноваженнями (посадові особи й органи публічної влади, які здійснюють управління міграцією) і без владних повноважень (насамперед мігранти).

Інколи характерною рисою міграційних правовідносин вказують те, що хоча б однією зі сторін конкретного правовідношення повинен бути суб’єкт владних повноважень. У цьому припущенні споглядається очевидне запозичення з адміністративного права, де така характеристика відповідає адміністративним правовідносинам. Натомість у міграційному праві вона не є універсальною, адже властива не всім відносинам, які становлять його предмет. Так, суб’єкт владних повноважень відсутній у відносинах фізичної особи-мігранта з організацією, що надає благодійну допомогу біженцям або платні міграційні послуги, туристичною організацією, агентством з працевлаштування, закордонним університетом, іноземними роботодавцями, лікарнями тощо. З огляду на ці міркування наявність суб’єкта владних повноважень не може бути визнана обов’язковою ознакою міграційних правовідносин.

Об’єктами міграційних правовідносин є особисті та суспільні блага, з приводу яких відбуваються відносини у сфері міграції населення (свобода пересування, вибір місця проживання, повернення на Батьківщину, працевлаштування, освіта, лікування, відпочинок тощо). Зміст міграційних правовідносин полягає у взаємних правах і обов’язках суб’єктів відносин у сфері міграції населення.

В юридичній літературі запропоновано чимало критеріїв для класифікації міграційних правовідносин: зміст; цільове призначення; зв’язки між сторонами; функціональне призначення; кількісний склад учасників; юридичне призначення; час функціонування; характер обов’язків та ін. [7, с. 282-283]. Так, за критерієм часу функціонування міграційні правовідносини поділяються на постійні та тимчасові. Прикладом постійних правовідносин є ті, що пов’язані з  реалізацією правового статусу іноземця, які тривають впродовж його життя та перебування в Україні. Натомість тимчасовими є відносини є щодо надання притулку для особи [8, с. 27].

Особливий інтерес у цьому контексті викликає класифікація міграційних правовідносин за критерієм зв’язків між сторонами. У цьому вимірі вони поділяються на вертикальні (субординаційні) та горизонтальні (координаційні). Вертикальними є такі міграційні правовідносини, в яких одна сторона підпорядкована іншій. До прикладу, це відносини між центральним і підпорядкованим йому місцевим органом Державної міграційної служби України. Вертикальними також є відносини, коли прямого підпорядкування немає, але до компетенції владного суб’єкта належить право видавати обов’язкові до виконання іншими суб’єктом розпорядження. У горизонтальних міграційних правовідносинах сторони є рівноправними, тому жоден учасник не уповноважений наказувати іншому [6, с. 70-72]. Зокрема під час вирішення міграційно-правового спору сторони мають рівні процесуальні права, хоча один із них є суб’єктом владних повноважень. Горизонтальними є також відносини між міністром внутрішніх справ і міністром закордонних справ, головою Державної міграційної служби України та головою Державної прикордонної служби України тощо.

Таким чином, міграційне право як комплексна галузь права має відповідний предмет – врегульовані юридичними нормами суспільні відносини у сфері міграції населення. У ньому поєднані як відносини, що не належать до інших галузей права, так і міжгалузеві відносини. Статус комплексної галузі дозволив міграційному праву поєднати в його предметі не тільки матеріальні, але і процедурні та процесуальні відносини. Міграційним правовідносинам характерні склад і властивості, які відповідають правовим відносинам. Вони можуть бути як вертикальними (з підпорядкуванням одного суб’єкта іншому), так і горизонтальними (без такого підпорядкування).

Список використаних джерел

1. Міграційне право України / за ред. С. М. Гусарова. Харків: Дім реклами, 2016. 296 с.

2. Дудник Р. М. Предмет міграційного права як комплексної галузі. Правове життя сучасної України: матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 15 трав. 2020 р.) / відп. ред. М. Р. Аракелян: у 3 т. Одеса: Гельветика, 2020. Т. 1. С. 106–108.

3. Супруновський А. І. Поняття та ознаки міграційного права України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2014. № 11. Т. 1. С. 102–104. 

4. Супруновський А. І. Міграційне право в системі права України: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Спец. 12.00.01. Одеса, 2011. 17 с.

5. Бедрій М. М., Сирко М. В. Теоретичні основи адміністративного права / відп. ред. В. П. Кіселичник. Львів: Сполом, 2018. 120 с. 

6. Колпаков В. К., Кузьменко О. В. Адміністративне право України. Київ: Юрінком Інтер, 2003. 544 с.

7. Бортник Н. П., Дубинський О. Ю., Бараненко Д. В. Адміністративно-правові відносини у сфері міграції. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 280–283.

8. Чехович С. Б. Елементарний курс міграційного права України: Конспект лекцій. Київ: МАУП, 2004. 216 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ЕВОЛЮЦІЯ ПРИРОДИ МІЖНАРОДНОГО ГУМАНІТАРНОГО ПРАВА
16.01.2024 12:49
ОПТИМІЗАЦІЯ ЦЕНТРАЛЬНИХ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ
11.01.2024 12:42
ПОВНОВАЖЕННЯ ДЕРЖАВНОГО БЮРО РОЗСЛІДУВАНЬ УКРАЇНИ ЯК ЕЛЕМЕНТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ПРАВООХОРОННОГО ОРГАНУ
11.01.2024 12:15




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше