Для розв’язання проблеми корупції Україна досягла значного прогресу у створенні потужної законодавчої та інституційної інфраструктури. Проте рівень сприйняття проявів корупції громадянами та бізнесом і досягнення у реалізації реформи у сфері запобігання та протидії корупції незадовільний. Державі необхідна підтримка та залучення громадян для більш ефективної роботи із запобігання та протидії корупції. Необхідно звернути увагу на комунікації у сфері запобігання та протидії корупції з метою ефективнішої координації зусиль всіх учасників антикорупційної реформи.
Можуть сприяти позитивним змінам у довгостроковій перспективі ефективні комунікації у сфері запобігання та протидії корупції та донесення перевіреної інформації до суспільства, а саме у сприйнятті корупції та у моделях поведінки в ситуаціях, коли громадянин стикається з проявами корупції.
Основна маса громадян визнає панування корупції у державі, зустрічається з її проявами регулярно та вважає державних посадових осіб надто корумпованими для того, щоб можна було виправити цю ситуацію. Існує практика самоусунення від розв’язання проблеми на усіх рівнях. Однією з ключових проблем і перешкодою віри у майбутнє без корупції та для змін у моделях поведінки громадян є скептичне ставлення.
Загальна тенденція сприйняття корупції та досвід встановлення корупційних відносин характеризуються негативною динамікою, ставлення населення до власної ролі у провадженні антикорупційної діяльності поступово змінюється на краще. Зростає кількість осіб, готових вживати дієвих заходів до чиновників, які порушили їх права, збільшується кількість осіб, які вважають, що саме пересічні громадяни повинні нести відповідальність за подолання корупції.
Ефективні урядові комунікації повинні забезпечувати міцну підтримку імплементації антикорупційної реформи, а також слугувати інструментом інформування та мотивації громадян, бізнесу та власне посадових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування до мінімізації їх бажання бути втягнутими у корупційні схеми, а також інструментом підвищення їх готовності до активного запобігання корупції. Реальною проблемою сьогодення є відсутність комплексу кампаній у сфері антикорупційних комунікацій, які можуть сприяти змінам у моделях поведінки суспільства та забезпечити нетерпимість кожної особи до будь-яких проявів корупції.
У вересні 2020 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України № 781 «Про затвердження плану заходів з реалізації Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції на 2020 рік та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України».
Створення та розбудова системи комплексних, послідовних та скоординованих антикорупційних комунікацій є метою реалізації Стратегії.
Антикорупційна реформа є ефективним інструментом запобігання та протидії корупції на державному, інституційному та побутовому рівні, а в суспільстві формується довіра до антикорупційних ініціатив Уряду та зменшується толерантність до будь-яких проявів корупції.
Уряд затвердив план заходів з реалізації Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції на 2020 р., що включає, зокрема, такі завдання:
• реалізація системи моніторингу та оцінки ефективності антикорупційних комунікацій;
• проведення регулярних медіа-заходів з антикорупційної тематики у державних органах за участю осіб, уповноважених на здійснення комунікацій з антикорупційних питань;
• сприяння залученню громадськості для визначення механізму вироблення рішень у сфері запобігання та протидії корупції;
• розміщення публікації, інформації про запобігання, виявлення та протидію корупції на офіційних веб-сайтах центральних органів виконавчої влади, інших державних органів;
• участь представників органів державної влади у розробленні навчальних курсів (у тому числі в режимі реального часу) та проведенні тренінгів з антикорупційних комунікацій для представників центральних органів виконавчої влади, державних органів, облдержадміністрацій;
• випуск комунікаційних продуктів, що стосуються питань запобігання та протидії корупції, у тому числі тих, що сприяють зниженню толерантності до корупції в суспільстві.
Для досягнення цілей Стратегії необхідно дотримуватися таких принципів та підходів у провадженні антикорупційних комунікацій, як зв’язок з антикорупційною реформою, стратегічність, комплексність, послідовність, інклюзивність, активність, відкритість, чесність, неупередженість, доступність, збалансованість.
Зазначене дасть змогу формувати повну картину реалізації антикорупційної реформи.
Література:
1. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів з реалізації Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції на 2020 рік та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» від 2 вересня 2020 р. № 781.
2. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2017 р. № 576-р «Про схвалення Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції».
3. Лісовський П.М. Контррозвідка: квантова безпека та громадськість: навч. посібник.- К.: Видавничий дім «Кондор», 2020.- С. 155.
|