:: LEX :: ПРАВО НА ОСВІТУ ТА ВИКЛИКИ ВОЄННОГО СТАНУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 9


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВО НА ОСВІТУ ТА ВИКЛИКИ ВОЄННОГО СТАНУ
 
01.06.2023 16:11
Автор: Самойленко Родіон Сергійович, студент першого курсу очної форми здобуття освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 081 “Право” освітньої програми “Право” Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Війна впливала і продовжує впливати  на всі сфери життєдіяльності людини і громадянина в Україні: від економіки до освіти. Незважаючи на ту мужність, з якою Український народ бореться проти окупантів, соціальне життя українців в тилу зазнає так само суттєвих змін в умовах воєнного стану. 

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» було введено воєнний стан. В черговий раз, 6 лютого 2023 року  було підписано Указ Президента України № 58/2023 про продовження воєнного стану на 90 днів. 

За цих умов та викликів, які сьогодні постали перед українцями, змінилися механізми реалізації прав та свобод, гарантованих Конституцією України. Право на освіту, як одне з культурних прав, що закріплене у статті 53 Конституції, постає одним із наріжних каменів, оскільки чимало суперечок і дискусій точиться стосовно того, якого змістовного наповнення та правової природи треба надавати йому сьогодні. Саме тому вважаємо за необхідне розглянути деякі актуальні аспекти втілення права на освіту в умовах викликів воєнного стану. 

Перш за все, з початком воєнних дій перебіг освітнього процесу майже по всій території України було порушено: керівники департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій і керівникам закладів професійної, фахової передвищої та вищої освіти отримали рекомендації від МОН про припинення освітнього процесу в усіх закладах освіти та оголошення канікул на два тижні з метою убезпечення всіх учасників освітнього процесу сьогодні.  Лише згодом учні, студенти розпочали навчання у дистанційному форматі. Наступним етапом стало надання дозволу на очне відвідування занять (або ж у змішаній формі), де безпекова ситуація дозволяє це зробити, а здоров’ю і життю громадян ніщо не загрожує. 

Однак сьогодні вкрай важливо звернути увагу на інший аспект реалізації права на освіту. Нещодавно у медіа активно форсувалася новина про те, що в Україні чоловікам можуть заборонити вступати до закладів вищої освіти, тобто університетів, мовляв, зараз студентський квиток дає право на відстрочку від мобілізації, а тому цим правом дуже зловживають українці чоловічої статі. 

У такій ситуації доцільно звертаємося до законодавства. Конституція України у статті 21 проголошує, що всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах, у статті 24 – громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом, а отже, діє принцип заборони дискримінації за статевою ознакою. Водночас стаття 64 Конституції України декларує: конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції.

Таким чином, в Україні воєнний стан дозволяє обмежувати конституційне право на освіту, оскільки статті 53 Конституції України, яка і гарантує це право у вищезазаначеному переліку прав і свобод, які не можуть бути обмежені, немає. Вважається, що  якщо дійсно будуть внесені певні зміни в Закон України "Про освіту", то існує вірогідність, що військовозобов’язані чоловіки будуть обмежені в праві на освіту, а це означає, що вони не зможуть отримати відстрочку від мобілізації у зв’язку з навчанням.

Наукова, юридична спільнота стверджує, що запровадження таких змін  зумовить необхідність внесення змін до Конституції, а їх внесення до завершення дії воєнного стану заборонено. І навіть за умови змін у Законі України «Про освіту» чи Законі України «Про мобілізацію» будуть підстави для розгляду таких змін Конституційним Судом України, що у результаті ймовірно призведе до визнання їх неконституційними. 

Окрім цього, право на освіту та повну його реалізацію ускладнюється тим, що українській системі освіти було завдано понад понад 5 млрд доларів збитків, було повністю зруйновано 91 заклад освіти, 923 частково пошкоджені. 

Переконані, що ситуація значно поліпшиться, оскільки Кабінет Міністрів України затвердив розпорядженням від 23 лютого 2022 року №286-р «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки» Стратегію вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки.  Стратегія визначає напрями розвитку системи вищої освіти на сучасному етапі розвитку суспільства та економіки країни та визначає її основні характеристики, що повинні бути сформовані до 2032 року, - бачення. Для реалізації мети цієї Стратегії передбачено стратегічні та операційні цілі та завдання на найближче десятиліття з відповідними показниками (індикаторами) досягнення (виконання), механізм, очікувані результати, заходи щодо проведення моніторингу реалізації цієї Стратегії на кожному етапі та ресурсні потреби. 

У Стратегії визначено такі цілі, як ефективність управління в системі вищої освіти, довіра громадян, держави та бізнесу до освітньої, наукової, інноваційної діяльності закладів вищої освіти, забезпечення якісної освітньо-наукової діяльності, конкурентоспроможної вищої освіти, яка є доступною для різних груп населення, інтернаціоналізація вищої освіти України, привабливість закладів вищої освіти для навчання та академічної кар’єри.

З огляду на всі вищезгадані особливості та аспекти реалізації конституційного права на освіту в Україну, переконані, що держава у подальшому буде вживати усі можливі заходи для покращення системи освіти в умовах війни, а також післявоєнної відбудови. Досвід, який набули навчальні заклади та й зрештою Міністерство освіти за більше ніж рік війни, зміна керівництва та нові фахові ідеї забезпечать формування нового інструментарію у подоланні викликів та вирішенні проблем на освітянській ниві та в реалізації фундаментального права на освіту. 

Список використаних джерел:

1. Двері зачиняються: в Україні можуть заборонити чоловікам вступати до університетів. URL: https://focus.ua/uk/economics/561205-dveri-zachinyayutsya-v-ukrajini-mozhut-zaboroniti-cholovikam-vstupati-do-universitetiv

_______________________________

Науковий керівник: Сінькевич Олена Василівна, доктор юридичних наук, професор 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПОДАТКОВА ОПТИМІЗАЦІЯ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
26.05.2023 23:15
БОРОТЬБА З ПОДАТКОВИМ УХИЛЕННЯМ: ПРОБЛЕМА НЕДЕКЛАРУВАННЯ ДОХОДІВ ТА ШЛЯХИ ПОКРАЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОНТРОЛЮ ТА ВИКРИТТЯ ПОДАТКОВИХ ШАХРАЙСТВ
26.05.2023 22:56
РОЛЬ КОМІСІЙ ПРАВДИ В ПРОЦЕСІ МИРОБУДУВАННЯ
26.05.2023 22:42
ТРАСФЕР ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ПЕРСПЕКТИВНА ДОГОВІРНА ФОРМА ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В КОСМІЧНІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
19.05.2023 19:44
НОВІ ВИКЛИКИ ЧЕТВЕРТОГО ПОКОЛІННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ: ПРАВО НА ОДНОСТАТЕВІ ШЛЮБИ
19.05.2023 18:45
ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА ТА ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ
12.06.2023 19:02
ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ ВЕРХОВНОГО СУДУ ЩОДО ЗМЕНШЕННЯ ЮРИДИЧНОЇ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ У СУДОЧИНСТВІ
12.06.2023 18:29
ПЕРЕБУДОВА ВІДНОСИН ЮРИДИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ І ДЕРЖАВИ ЗА ПОДАТКОВІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
12.06.2023 18:23
ПРИНЦИПИ ПРАВОВОГО СТАТУСУ ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА
07.06.2023 21:12
ПРАВО НА СВОБОДУ ДУМКИ І СВОБОДУ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
07.06.2023 20:58




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше