:: LEX :: ГНАТ ХОТКЕВИЧ І ЙОГО ІСТОРИЧНА ПРОЗА
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 9


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ГНАТ ХОТКЕВИЧ І ЙОГО ІСТОРИЧНА ПРОЗА
 
07.02.2024 16:20
Автор: Щерба Юрій, аспірант, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
[Секція 8. Історія становлення української державності]

Гнат Хоткевич – митець небаченого в українській культурі масштабу творчості: історик, педагог, етнограф, художний…. Український Леонардо да Вінчі – таким він уявляється сьогодні. Своєю творчістю і діяльністю він охопив усю Україну – від Слобожанщини до Карпат.

Г. Хоткевич – уособлення українського характерника, патріота високого духу і кипучої енергії, він сміливо брався за будь-яку справу, якої потребував час, і виконував її професійно. Він ніколи не входив до жодної з політичних партій, проте здійснював величезну громадську та культурно-просвітницьку роботу на розмежованих кордонами західних та східних українських землях, єднаючи їх у духовно-культурному просторі та сприяючи процесові націотворення.

Гнат Хоткевич – один з тих письменників, які стали літописцями такої події, як революція 1905-1907 рр. Він оперативно відобразив різні аспекти цієї історичної події  в своїх творах, драмах. Характерною особливістю всіх цих речей є художня документальність, історична достовірність. Провідною темою творчості письменника стає тема боротьби народу проти соціального і національного поневолення, проти самодержавства, польсько-шляхетського гніту. Ці нові ідейні і художні тенденції найповніше охарактеризовані у творі «Лихоліття»(1906), «Вони» (1909). Перебування в Галичині, вивчення життя і побуту трудового народу обумовило появу цілого ряду нових оповідань і нарисів. Г. Хоткевич, може, найглибше проник у світ думок і почуттів гуцулів. Письменник бачив, у яких важких умовах живе український народ під гнітом австро-угорської монархії. Він з глибокою симпатією ставився до трудового селянства, співчував йому.

У творах «Троє», «Перед дверима», «Так мусило бути», що становлять ідейно-тематичний цикл і є в своїй основі пророчими, автор змальовує образ месника за кривди народу, людини, яка свідомо йде на найвищу жертву в ім’я його свободи. Тема їх – обов’язок революціонера перед своїм народом, заклик до боротьби проти тиранії.

Оригінальним є оповідання «Так мусило бути». Письменник на цікавому сюжетному матеріалі проводить думку, що справжнім революціонером є той, хто бореться не лише за волю свого народу, але й за волю всіх пригноблених. Тут він виступає як інтернаціоналіст. Він зриває маску «революційності» з тієї польсько-шляхетської інтелігенції, яка чваниться своїм демократизмом, вільнолюбством, героїзмом, а в той же час не визнає права на таку ж свободу за українським народом. Ідея у нього така і виражається в словах: «Тиран є тиран, до якої б нації він не належав, і його треба знищити».

Протягом 1906-1910 рр. Хоткевич пише багато оповідань, нарисів, у яких викриває суспільно-політичний устрій царської монархії, оспівує боротьбу народу проти царського самодержавства. Це драма «Лихоліття» (1907). Зачарований гуцульським краєм, закоханий в його людей і природу, письменник вивчає життя народу, побут і звичаї, мову, багатий і самобутній світ. Так виникають лірико-романтична повість «Камінна душа», «Довбуш».

Емігрантське життя для нього було важким, його тягнуло у рідні краї. У 1912 році він вирішив повернутися до Харкова. Тут його заарештовують, садять у тюрму. Наприкінці 1912 року його звільнили з тюрми. Він знову включається в літературне й культурне життя, виступає з лекціями, а з лютого стає редактором журналу «Вісник культури і життя». Одночасно веде велику громадсько-культурну роботу: відновлює діяльність робітничого театру в Харкові. Перша світова війна перервала творчу працю письменника. Як політично неблагонадійного, його у березні 1915 року вислано за межі України. Повернувся Гнат Хоткевич додому лише після повалення царизму. І знову – тяжка праця. Письменник всього віддає себе відродженню рідної культури. Пише нові художні і музичні твори.

В історію української демократичної літератури Г.Хоткевич увійшов насамперед як автор новел і нарисів з народного життя, як автор героїко-революційної драми «Лихоліття», повісті «Камінна душа».

Г. Хоткевич – один з тих письменників, які стали літописцями такої визначної події, як революція 1905-1907 рр. Очевидець і талановитий її учасник, він добре відобразив різні аспекти цієї історичної події. Характерною особливістю всіх цих речей є художня документальність, історична достовірність.

Провідною темою творчості письменника стає тема боротьби народу проти соціального і національного поневолення, проти самодержавства, польсько-шляхетського гніту. Оригінальне за своїм ідейним задумом є оповідання «Так мусило бути». Письменник на цікавому сюжетному матеріалі проводить думку, що справжнім революціонером є той, хто бореться не лише за волю свого народу, але й за волю всіх пригноблених. Г. Хоткевич виступає як письменник-інтернаціоналіст. Він зриває маску «революційності» є тієї польсько-шляхетської інтелігенції, яка чваниться своїм демократизмом, вільнолюбством.

Основна лінія історичної прози Г. Хоткевича проходить через козаччину і опришківський рух. Розробку цієї проблематики письменник продовжив у 1920-ті роки, коли виникла історична повість «Довбуш», а разом з нею народилася і драма «Богдан Хмельницький». Так дві лінії історичної прози перехрещуються в творчій спадщині Г.Хоткевича в період другої молодості митця, коли він почав реалізовувати деякі із своїх задумів. Доля цих творів склалася по різному: драма «Богдан хмельницький» стала надбанням нашої культури у ті ж 1920-і роки, повість «Довбуш» вирвана із  забуття лише через кілька десятиліть з часу її написання.

На тлі суспільних взаємин ХУ111 ст. письменник порушує проблеми соціальних, класових, побутових стосунків різних верств і прошарків Польщі, Угорщини.

У літературній спадщині Гната Хоткевича особливе місце займає повість «Авірон», яку він написав у 1910 році. Повість звернена до розуму й серця сучасників. Вона примушує задуматись над важливими проблемами життя і віри людини. Релігія і народ, віра в мистецтво, догмат і розум – ось коло проблем, які хвилюють письменника. Заснована на біблейському сюжеті, повість «Авірон», спроектована на духовне розкріпачення людини, засудження тиранії, саме цими прикметами вона близька нам і сьогодні, коли наше суспільство сміливо скидає з себе тяжкі вериги минулого, осуджує тиранію, духовне поневолення особистості.

Отже, Гнат Хоткевич як громадський діяч, як письменник, який виступав новатором в галузі прози і драматургії зробив значний внесок у духовне життя нашого народу, заслуживши на глибоку вдячність і пошану своїх сучасників і наступних поколінь.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПУБЛІЦИСТИКА СТЕПАНА КАЧАЛИ ЯК ДЖЕРЕЛО ВИВЧЕННЯ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ УЯВЛЕНЬ ГАЛИЦЬКОЇ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ ХІХ СТ.
15.02.2024 12:36
ЗАСАДИ НІМЕЦЬКОЇ ПОЛІТИКИ У СХІДНІЙ ГАЛИЧИНІ 1941-1944 РР.
07.02.2024 16:14




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше