:: LEX :: ОСОБЛИВОСТІ ФІНАНСУВАННЯ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 62)

Термін подання матеріалів

13 червня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОСОБЛИВОСТІ ФІНАНСУВАННЯ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
 
03.04.2024 13:44
Автор: Степанов Володимир, здобувач 1 року навчання ОР «Магістр», Навчально-наукового Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка; Савенкова Владислава, кандидат юридичних наук, доцент кафедри фінансового права, Навчально-наукового Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Секція 5. Господарське право. Господарське процесуальне право. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право. Фінансове право. Банківське право]

В умовах воєнного стану для збереження української державності та нації гостро постає проблема забезпечення національного сектору безпеки та оборони, тож пропонується розглянути особливості його фінансування. Відповідно до положень статті 12 Закону України «Про національну безпеку України» сектор безпеки і оборони України складається з чотирьох взаємопов’язаних складових: сили безпеки; сили оборони; оборонно-промисловий комплекс; громадяни та громадські об’єднання, які добровільно беруть участь у забезпеченні національної безпеки. До складу сектору безпеки і оборони входять: Міністерство оборони України, Збройні Сили України, Державна спеціальна служба транспорту, Міністерство внутрішніх справ України, Національна гвардія України, Національна поліція України, Державна прикордонна служба України, Державна міграційна служба України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Служба безпеки України, Антитерористичний центр при Службі безпеки України, Служба судової охорони, Управління державної охорони України, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Апарат Ради національної безпеки і оборони України, розвідувальні органи України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну військово-промислову політику (наразі це Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України) [1]. Відповідно до положень частин 1, 2 статті 6 Бюджетного кодексу України зведений бюджет є сукупністю показників бюджетів, що використовуються для аналізу та прогнозування економічного і соціального розвитку держави. Зведений бюджет України включає показники Державного бюджету України, зведеного бюджету Автономної Республіки Крим та зведених бюджетів областей, міст Києва та Севастополя [2]. Загальна сума доходів Зведеного бюджету України за січень-грудень 2023 року становила 3 104,3млрд грн, що на 907,7 млрд грн, або на 41,3 відсотка більше ніж за аналогічний період 2022 року. Питома вага податкових надходжень в загальному обсязі надходжень до зведеного бюджету України становила 52,8 відсотка, неподаткових надходжень – 33,1 відсотка, офіційні трансферти від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ – 14 відсотків. У структурі видатків Зведеного бюджету України найбільша частка припадала на оборону (47,2 відсотка) [3].

Також важливим джерелом фінансування національних потреб є благодійні внески, сформовані з ініціативи та за рахунок економічних агентів і спрямовані на потреби національної оборони. Таке додаткове джерело фінансування є цілком регламентованим нормами  чинного законодавства (зокрема, ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації», Постановою КМ України від 27 травня 2015 р. № 339 «Про затвердження Порядку фінансового забезпечення потреб національної оборони держави, мобілізаційної підготовки, заходів з мобілізації та Збройних Сил за рахунок благодійних пожертв фізичних та юридичних осіб») та передбачене  як офіційне джерело покриття потреб національної оборони держави, мобілізаційної підготовки, заходів з мобілізації ЗС України [4, 5].

З початку повномасштабної військової агресії з боку росії досить стрімко розвивається інституційна складова мобілізаційної платформи благодійних внесків. Так, станом на 01.01.2023 року в Україні зареєстровано 26846 благодійних організацій (130% до аналогічного періоду минулого року). Крім того, упродовж дев’яти місяців повномасштабної військової агресії ТОП-10 благодійникам за версією Forbes вдалося акумулювати більше 63 млрд грн., що еквівалентно 4% доходів Державного бюджету України на 2022 рік [6, с. 86].

Відповідно до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік» та додатків до нього плануються наступні видатки: видатки державного бюджету – 3 трлн 355 млрд грн, видатки загального фонду – 3 трлн 120,6 млрд грн та видатки спеціального фонду – 234,5 млрд гривень. 1 трлн 692,6 млрд грн державного бюджету планується виділити на сектор оборони і безпеки. Це становить 22,1% ВВП [7].

Висновок. Попри існуючу загрозу українській державності, економічну нестабільність та зростаючий зовнішній державний борг, Україна продовжує більшу частину видатків направляти у сектор безпеки і оборони. Проте треба зазначити, що заплановані у ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік» видатки виділені на сектор оборони і безпеки не є задовільною сумою, адже порівняно з Державний бюджетом на 2023 рік, ухвалені показники в секторі безпеки і оборони є меншими. Проте важливо згадати, що на момент прийняття Державного бюджету на 2023 рік, сектор безпеки і оборони складав 18% ВВП з показниками у 1,1 трлн, втім протягом 2023 року до Держбюджету 2023 року періодично вносили зміни, збільшуючи фінансування і, відповідно видатки. Так за минулий рік оборонний бюджет зріс у близько 800 млрд і наразі складає 1,9 трлн [8]. Сподіваємось, що фінансування сектору безпеки і оборони так само буде збільшуватись протягом 2024 року.

Список використаних джерел:

1. Закон України «Про національну безпеку України» від 21.06.2018 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 12.02.2024).

2. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 12.02.2024).

3. Інформація про стан виконання Зведеного та Державного бюджетів України за січень-грудень 2023року. URL: https://mof.gov.ua/uk/budget_2023-582 (дата звернення: 12.02.2024).

4. Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5073-17#Text (дата звернення: 12.02.2024).

5. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 травня 2015 р. № 339 «Про затвердження Порядку фінансового забезпечення потреб національної оборони держави, мобілізаційної підготовки, заходів з мобілізації та Збройних Сил за рахунок благодійних пожертв фізичних та юридичних осіб». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/339-2015-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.02.2024).

6. Жежерун Ю.В., Запорожець С. В. Фінансово-економічний розвиток сектору оборони, Випробування та сертифікація, Вип. №1 (1) (2023).   URL: https://doi.org/10.37701/ts.01.2023.11 (дата звернення: 12.02.2024).

7. Закон України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3460-20#Text (дата звернення: 12.02.2024).

8. Незалежна антикорупційна комісія – НАКО. 22,1% ВВП на оборону: Верховна Рада ухвалила держбюджет на 2024 рік. URL: https://nako.org.ua/news/221-vvp-na-oboronu-verxovna-rada-uxvalila-derzbyudzet-na-2024-rik (дата звернення: 12.02.2024).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше