В кожній країні світу голосування, яке має юридичний, політологічний та соціологічний аспект, є одними із складних суспільних явищ, зміст якого може бути використаний як прямий шлях до формування громадянського демократичного суспільства.
Стешенко Т.В. в своїй науковій роботі зазначив, що голосування - це складна процедура, організована за допомогою комплексу дій правового, матеріально-технічного, інформаційного й забезпечувального характеру. Але якщо його вивчати під більш широким кутом, то голосування виступає демократичним інститутом, що забезпечує вільне виявлення волі громадян і виступає запорукою дотримання їх політичних прав обирати й бути обраними [1].
Саме голосування може проводитися у відкритій і таємній формі. При проведенні відкритого голосування не приховується інформація, тобто те, за кого проголосував учасник виборів. При таємному голосуванні організатори голосування повинні вжити ті заходи, щоб ця інформація була недоступна.
В кожній країні світу певна форма виборів є домінуючим. Застосування форми голосування залежить від різних факторів. До таких належить: науково-технічний розвиток в державі, рівень політичного розвитку та правової культури населення. При проведенні голосування ці фактори враховуються першочергово.
Отже, під час розвитку держав в сучасних країнах світу змогли сформувати такі форми голосування: особисте голосування за місцем виборчої адреси, голосування за місцем перебування виборця, дострокове голосування, голосування за дорученням, заочне голосування, голосування поштою, голосування в мобільному виборчому пункті, голосування за кордоном.
Розглядаючи популярні форми голосування окремо, можна звернути увагу на застосування їх в тих чи інших країнах.
Якщо говорити про особисте голосування за місцем виборчої адреси, то ця форма голосування є найпростішою і застосовується при голосуванні бюлетенями та виборчими машинами. Його застосування в зарубіжних країнах є класичним підходом до організації проведення голосування. Поширене в кожній країні світу.
Щодо голосування за місцем проживання, то воно є розповсюдженою формою для країн Східної Європи. Організатори виборів та представники громадськості нарікають на особливості цієї форми голосування, вказуючи на цей інститут як на один з вагомих засобів фальсифікації результатів голосування.
Дострокове голосування, передбачає можливість виборця здійснити волевиявлення у визначеній законодавством формі. Дострокове голосування створює особливі переваги для осіб, які знаходяться в короткій поїздці за кордон в день виборів. Таке голосування існує в Білорусі, Данії, Фінляндії. Ця форма голосування передбачається також в Андоррі, Киргизстані, Литві, Мальті та Норвегії. Голосування здійснюється у дипломатичних та консульських установах [2].
Голосування за дорученням є не популярним способом голосування на виборах в зарубіжних країнах. Виборець вправі доручити здійснення волевиявлення іншій особі від власного імені. Положення про можливість голосування за дорученням існує в таких державах: Сполучене Королівство Великобританії, Нідерланди, Франція, Алжир, Бельгія, Монако і Швеція.
У дев’яти країнах світу голосування поштою передбачається для громадян, які проживають за кордоном, (Австрія, Німеччина, Іспанія, Ірландія, Італія, Ліхтенштейн, Люксембург, Мексика та Словаччина), в той час як в 12 з них – це єдино можлива форма (Бельгія, Боснія і Герцеговина, Киргизстан, Латвія, Литва, Естонія – для осіб, які тимчасово перебувають за кордоном, Сполучене Королівство Великобританії, Швеція і Швейцарія) [2]. Можливістю голосування поштою користуються близько 12% виборців у Великобританії, Німеччині й Данії. Щодо голосування за кордоном, то дана форма голосування дозволяє громадянам, які проживають за межами своєї країни, брати участь у її політичному житті. Держава яка створює умови для голосування за кордоном проявляє і забезпечує рівність в політичних правах громадян держави незалежно від місця проживання. Правові позиції Європейського суду з прав людини з цього питання ґрунтуються на положеннях Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод [3]. Країни: Болгарія, Бразилія, Угорщина, Грузія, Ісландія, Корея, Марокко, Молдова, Польща, Румунія, Росія, Сербія, Україна Хорватія, Чорногорія і Чеська Республіка громадяни, що проживають за кордоном, можуть голосувати тільки особисто. У всіх цих випадках голосування проходить у дипломатичних або консульських установах у відповідній країні.
Вибори в Україні можуть здійснюватись різними формати. На даний момент вибори в Україні можуть проходити в таких формах: особисте голосування за місцем виборчої адреси, голосування за місцем перебування виборця та голосування за кордоном. Вибори проходять у таємній формі, для збереження таємності вибору голосуючого.
Отже, виходячи з вищенаведеного можна стверджувати про те, що форма голосування залежить від різних чинників які притаманні певній державі. чим більше форм проведення голосування під час виборів, тим більш ефективним і якісним є результат самих виборів.
Література:
1. ”Форми голосування в сучасних зарубіжних країнах“ Стешенко Т. В. Режим доступу: http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/15130/1/Steshenko_44-47.pdf
2. Дюрьо Ж., Тросканий Л. Європейска комісія за демократію через право «Доповідь про голосування за кордоном» – Режим доступу: http://www.venice.coe.int/
3. Протокол до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 20.03.1952 року [Електронний ресурс] // Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/994_535
|