:: LEX :: МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЛЕКСНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ НЕЗАКОННИХ ЗАВОЛОДІННЯ ТАКИМИ ЗАСОБАМИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЛЕКСНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ НЕЗАКОННИХ ЗАВОЛОДІННЯ ТАКИМИ ЗАСОБАМИ
 
20.12.2011 14:54
Автор: Старушкевич Анатолій Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент, докторант кафедри криміналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право]

Завдання недопущення обігу нелегальних автотранспортних засобів вирішується за участю експерта, який досліджує номерні клейма агрегатів автомобіля при його огляді під час реєстрації, перереєстрації, зняття з обліку. Починаючи з 1998 року у ДНДЕКЦ МВС України впроваджений новий вид експертиз - комплексне дослідження транспортних засобів і документів, які їх супроводять. Комплексне дослідження транспортних засобів є одним із основних заходів в діяльності працівників органів внутрішніх справ по розкриттю і розслідуванню незаконного заволодіння автотранспортними засобами (Фіногенов В.Ф., 2006 р., Петров С.Є., 2009 р.).

Дослідження слід віднести до складного процесу в області криміналістики, який складається з декількох етапів та потребує професійної майстерності, спеціальної криміналістичної техніки та науково-інформаційної бази (Граціанов А.І., 2001 р.).

В загальному плані метою комплексного дослідження транспортних засобів є встановлення фактичних обставин, які мають доказове чи переконливе значення. При цьому встановлення фактичних даних здійснюється шляхом вивчення матеріальних об’єктів із застосуванням спеціальних, в даному випадку комплексних знань (Граціанов А.І., 2001 р., Петров С.Є., 2009 р.).

Комплексне дослідження транспортних засобів в ході проведення такої експертизи може відповідати на запитання: «Чи має наданий на дослідження транспортний засіб (агрегат транспортного засобу) і його супровідні документи ознаки кримінального походження? Якщо так, то які саме?» На основі цього формулювання можуть складатися діагностичні й ідентифікаційні питання, залежно від завдання і цілей розслідування і проведення оперативно-розшукової роботи (Петров С.Є., 2009 р.).

Володіння та вміле використання відомостей в області ідентифікації транспортних засобів, її розуміння дає основу для виділення одного із основних складових комплексного дослідження транспортних засобів, це - інформація по ідентифікаційному номеру транспортного засобу. Така інформація складається із декількох видів: 1) інформація, яка закладена в самому номері VIN; 2) інформація заводу-виробника, тобто за одним із номерів встановлюються інші; 3) інформація за місцем розташування, способом нанесення та шрифтом; 4) інша інформація, за допомогою якої можна ідентифікувати транспортний засіб.

Завдяки інформації, не переходячи до другої складової частини комплексного дослідження автотранспортного засобу, можливо вирішити питання про відповідність ідентифікаційних номерів досліджуваному транспортному засобу.

Друга складова частина комплексного дослідження автотранспортних засобів - це експертно-криміналістичні методи та технічні прийоми дослідження ідентифікаційних номерів та інших інформаційних носіїв на предмет їх відповідності досліджуваним транспортним засобам, з подальшим використанням в практичній діяльності.

Криміналістичне дослідження ідентифікаційних номерів на деталях і вузлах транспортних засобів проводиться за загальною схемою діагностичних криміналістичних досліджень об’єктів.

Детальна схема проведення дослідження викладена в посібнику КНДІСЕ МЮ України «Методика криміналістичного дослідження легкових автомобілів з метою встановлення справжності їх ідентифікаційних номерів, моделей і часу випуску».

Третя складова частина для проведення комплексного дослідження автотранспортних засобів - це криміналістична техніка та спеціальні прилади для проведення досліджень. Завдяки спеціальним приладам можна встановлювати товщу лакофарбового покриття, кількість шарів, зміни в структурі металу, проводити дослідження у важкодоступних місцях та інше. При належній матеріально-технічній базі можна в повному обсязі досліджувати транспортні засоби. Поєднуючи всі складові частини комплексного дослідження транспортних засобів, НДЕКЦ УМВС в областях приділяють значну увагу розвитку інформаційної бази, постійному її накопиченню та різноманітному співробітництву з науково-інформаційними бюро, спеціалізованими станціями технічного обслуговування та представництвами закордонних виробників, готують методично-довідкову літературу. В результаті тісного співробітництва з науково-виробничими підприємствами розроблено та налагоджено виробництво криміналістичної техніки та спеціальних приладів для комплексного дослідження транспортних засобів (прилади електрохімічного травлення, мобільні валізи для виїзду, комплекти дзеркал та підсвітлювачів та інш.).

Постійно використовуючи традиційні методи та способи дослідження ідентифікаційних номерів, вишукуються та впроваджуються інші (метод магнітної дефектоскопії, термічні методи, термічні методи в поєднанні з хімічними та електрохімічними).

Основним завданням цього виду досліджень є встановлення змінених клейм номерів кузова, двигуна транспортного засобу, а також встановлення факту фальсифікації реквізитів його супровідних документів (Граціанов А.І., 2001 р.).

У практиці комплексного дослідження транспортних засобів напрацьовані та набули широкого застосування такі методи дослідження: 1) травлення поверхні, на якій розташовано клеймо номера двигуна чи кузова спеціальними розчинами (хімічне та електрохімічне травлення); 2) магнітопорошкової дефектоскопії, а також магнітної суспензії (Нагайцев А.А., 1999 р.; Моісеєв А.М., 1998 р.).

Методи першої групи є найбільш простими та ефективними, але їх застосування супроводжується руйнуванням покриття й поверхневого шару агрегатів. Недоліком методу магнітопорошкової дефектоскопії є обмеженість його застосування (використовується для дослідження агрегатів лише із феромагнітних сплавів). При дослідженні спочатку потрібно використовувати ті методи, які менше змінюють вигляд об’єкта і дозволяють постійно контролювати процес виявлення знищених елементів клейма, а саме - метод магнітної суспензії, і лише потім електрохімічного та хімічного травлення.

Триває пошук нових науково-технічних засобів виявлення факту зміни першопочаткового змісту знищених клейм. Останнім часом набувають поширення неруйнуючі методи дослідження - магнітооптичний та «вихрових струмів». Суттєвою перевагою магнітооптичного методу є швидке виявлення слідів зміни клейма без руйнування лакофарбового покриття та поверхні деталі. Але для проведення досліджень цим методом необхідна наявність відповідних приладів. В Україні така апаратура розроблена і виготовляється творчим колективом НТУУ «КПІ». Магнітооптичний метод використовується для дослідження деталей лише із феромагнітних сплавів. Метод «вихрових струмів» також дозволяє виявити зміни у структурі металевої деталі без її руйнування, такі як зварні шви, сліди наклепу, фрезерування (Граціанов А.І., 2001 р., Моісеєв А.М., 1998 р., Петров С.Є., 2009 р.).

Однак в експертній практиці при комплексному дослідженні транспортних засобів трапляються випадки, коли на реєстрацію надходять автотранспортні засоби із незміненими номерними позначеннями кузова і двигуна і зі справжніми документами, але з позаштатними для даного автомобіля вузлами, з ушкодженими замками, агрегатами управління, заміненими деталями, що є результатом злочинного діяння. Досліджуваний автотранспортний засіб також може нести і сліди вчиненого з його використанням злочину: сліди наїзду на пішохода або перешкоду, мікросліди перевезених викрадених вантажів і т.ін. Наприклад, при дослідженні автомобіля експерт звернув увагу на неоднорідність лакофарбного покриття на різних частинах кузова. Як з’ясувалося в перебігу подальших оперативно-розшукових заходів, у даному випадку значна частина кузова була приєднана від викраденого автомобіля-«реципієнта» до транспортного засобу зі справжнім клеймом номера кузова і документами (Нагайцев А.А, 1999 р.). В іншому випадку експерту вдалося запобігти реєстрації автомобіля зі слідами розпилу кермового колеса, який був заподіяний в момент викрадення. Мав місце факт, коли експертом на підставі аналізу заводських позначень був установлений факт заміни агрегатів автотранспортного засобу у комісійному магазині. При проведенні слідчих дій за участю фахівця по комплексному дослідженню транспортних засобів мав місце випадок впізнання автомобіля по штатних ключах до замка запалювання, що збереглися у власника викраденого автотранспортного засобу, що надалі знайшло підтвердження шляхом експертизи автомобільних замків і ключів до них. Таким чином, у професійній діяльності експерта по комплексному досліджень транспортних засобів істотного значення набувають спеціальні знання в області заводського маркірування агрегатів автомобіля, у тому числі кодованими мітками. Таким чином, завданням сучасної експертної практики є дослідження цілого комплексу різноманітних ознак досліджуваного об’єкта, що можуть свідчити про його кримінальне походження. На підставі цього доцільно впровадити в кваліфікаційні вимоги до експерта по комплексному дослідженню транспортних засобів спеціальні пізнання у сфері технології нанесення маркірувальних позначень вузлів і деталей транспортних засобів, у питаннях дослідження лакофарбного покриття, трасологічного дослідження автомобільних замків і запираючих пристроїв, слідів знарядь зламу на них і на агрегатах управління, інших ознак, які можуть мати кримінальне походження.

Нагальним є удосконалення методики комплексного дослідження транспортних засобів і документів, які їх супроводять, в напрямі застосування сучасних можливостей експертної техніки. При надходженні транспортного засобу експерту необхідно відразу визначити комплекс його інформативних ознак, які можуть свідчити про злочинний вплив на об’єкт дослідження. Очевидно, що в даному випадку під об’єктом варто розуміти матеріально-інформаційний комплекс «транспортний засіб (агрегат транспортного засобу) + документи». Тоді предметом дослідження стають закономірності виникнення інформації про підготовлену легалізацію наданого транспортного засобу (агрегату транспортного засобу). Основним завданням дослідження, в даному випадку, є встановлення таких ознак кримінального походження, як змінені клейма номерних вузлів, ушкодження замків салону, запалювання багажника, демонтаж спеціальних блокуючих пристроїв, заміна деталей, вузлів і агрегатів і т.ін., а також ознак підробки бланків документів і зміни їх початкового змісту. Важливими є питання дослідження електронного обладнання транспортного засобу, оскільки на сучасному етапі починають активно застосовуватись комп’ютерні носії інформації у системі електронного устаткування автомобіля. Такі пристрої містять практично вичерпний перелік даних про комплектацію транспортного засобу та його заводське кодування, однак для їх дослідження необхідні спеціальні діагностичні процесори. У інформаційних картах (сервісних книжках) заводів-виробників також дається розшифровка номерних вузлів, якими комплектувався автомобіль (коробки передач, мости, код кольору кузова й обладнання салону і т.ін.), але в експертній практиці це джерело інформації дотепер використовується недостатньо. Як показав досвід ДНДЕКЦ МВС України, заводи-виробники зацікавлені надавати розшифровку сервісних карт правоохоронним органам.

Не дивлячись на те, що теоретичні проблеми комплексного дослідження транспортних засобів вже достатньо розроблені, однак залишилися проблеми практичного впровадження такого дослідження у діяльність правоохоронних органів, зокрема: а) доцільно вести експертну спеціалізацію по комплексному дослідженню транспортних засобів, об’єктом дослідження якої є комплекс «транспортний засіб (агрегат транспортного засобу) + документи, що його супроводять», а предметом дослідження є фактичні дані про злочинний вплив на об’єкт, основним завданням дослідження є встановлення ознак об’єкта, які мають кримінальне походження (така спеціалізація реалізується в ДНДЕКЦ протягом десяти останніх років); б) необхідна розробка й удосконалення актів нормативно-правового забезпечення діяльності експертно-криміналістичної служби по встановленню ознак кримінального походження при дослідженні агрегатів транспортних засобів, зокрема, потребують розробки нормативні акти на рівні Кабінету Міністрів України щодо взаємодії відомств у процесі встановлення ознак кримінального походження, а також методичні матеріали з підготовки та атестації експертів по комплексному дослідженню транспортних засобів, проведення експертиз і досліджень; в) необхідно вирішити завдання методичного забезпечення спеціалізації по комплексному дослідженню транспортних засобів, яке повинно охоплювати окремі теми товарознавчого дослідження вузлів і деталей транспортного засобу, дослідження лакофарб них покриттів, знищених клейм та інших позначок на металі, гумі, пластмасі, склі, дослідження реквізитів документів; г) підготовку кадрів для комплексного дослідження транспортних засобів доцільно проводити на базі ДНДЕКЦ із числа експертів-випускників спеціалізованих вузів МВС, або з числа експертів, які мають право самостійного виконання трасологічних експертиз; д) доцільно створювати і постійно удосконалювати матеріально-технічне забезпечення даного виду досліджень (так, у набір необхідних технічних засобів варто включити прилад неруйнуючого магнітооптичного дослідження клейм «ВІЙ-1», прилад «Спектр» для дослідження документів у різних зонах спектра, засоби підсвітки, збільшення, пристосування для пошуку і вилучення мікрослідів і мікрочастинок, інші спеціальні засоби для проведення огляду); є) для успішної реалізації комплексу заходів для організації і функціонування підрозділів по комплексному дослідженню транспортних засобів необхідне їх інформаційне забезпечення такими масивами АІПС, як «Угон», «Автомобіль», «Документи» й іншими, що неможливо без взаємодії експертно-криміналістичної служби із підрозділами правоохоронних органів, митниці, страхових компаній, фірмами виробниками і продавцями автомобілів, відповідно важливу роль у спільній діяльності правоохоронних органів по недопущенню легалізації транспортних засобів (агрегатів транспортних засобів), що мають кримінальне походження, будуть відігравати підрозділи експертно-криміналістичної служби МВС України (Граціанов А.І., 2001 р., Моісеєв А.М., 1998 р.).

Комплексне дослідження транспортних засобів - це низка заходів в профілактиці незаконного заволодіння транспортними засобами, які поєднують в собі професійні навички експерта, його наукові знання в галузі природничих та технічних наук, та три складові частини: інформацію, криміналістичні методи дослідження та спеціальну техніку. Тільки при тісній взаємодії вказаних принципів можна досягнути професійного рівня у комплексному дослідженні транспортних засобів.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ (ПРОФІЛЬ) ЗЛОЧИНЦЯ: ПОНЯТТЯ, СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ, ЙОГО ЗМІСТ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ
30.11.2011 14:07
ПОНЯТТЯ ЗЛОЧИННИХ ГРУП ТА ЇХ КРИМІНАЛІСТИЧНІ ТИПИ
30.11.2011 13:55
НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАПОБІГАННЯ ЗЛОЧИННИМ ПОРУШЕННЯМ ПРАВИЛ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ НА ПАСАЖИРСЬКОМУ АВТОТРАНСПОРТІ
24.11.2011 15:23
МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ АВТОМАТИЗОВАНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ НЕЗАКОННИХ ЗАВОЛОДІНЬ АВТОТРАНСПОРТНИМИ ЗАСОБАМИ
20.12.2011 14:46
ОГЛЯД МІСЦЯ ПОДІЇ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ ЗҐВАЛТУВАННЯ МАЛОЛІТНІХ
20.12.2011 14:43
ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ДОПИТУ МАЛОЛІТНІХ ПОТЕРПІЛИХ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ ЗГВАЛТУВАНЬ
20.12.2011 14:41
СТАНОВЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ПРО ІНТЕЛЕКТУАЛЬНУ ВЛАСНІСТЬ
20.12.2011 14:38
КРИМІНОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЗЛОЧИННИХ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ НА КОМП'ЮТЕРНЕ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
20.12.2011 14:35
НАПРЯМИ ВИКОРИСТАННЯ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ РЕЗУЛЬТАТІВ ЕКСПЕРТИЗИ ЛАКОФАРБОВИХ МАТЕРІАЛІВ ТА ПОКРИТТІВ
20.12.2011 14:22
ВИКОРИСТАННЯ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ МОЖЛИВОСТЕЙ ЕКСПЕРТИЗИ ЛАКОФАРБОВИХ МАТЕРІАЛІВ ТА ПОКРИТТІВ
20.12.2011 14:20




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше