:: LEX :: РІЧ ПОСПОЛИТА ТА «ЛЮБЛІНСЬКИЙ ТРИКУТНИК»: ПРОВЕДЕННЯ АНАЛОГІЇ МІЖ МИНУЛИМ ТА СЬОГОДЕННЯМ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

РІЧ ПОСПОЛИТА ТА «ЛЮБЛІНСЬКИЙ ТРИКУТНИК»: ПРОВЕДЕННЯ АНАЛОГІЇ МІЖ МИНУЛИМ ТА СЬОГОДЕННЯМ
 
12.04.2023 15:23
Автор: Мельник Соломія, студентка І курсу юридичного факультету Західноукраїнського національного університету
[Секція 7. Історія держави і права. Історія політичних і правових вчень]

Актуальність теми. Проведення паралелей між монархічною конфедерацією XVI-XVIII століття Річчю Посполитою та сучасним тристороннім альянсом «Люблінським трикутником» - надзвичайно цікавий та важливий для розуміння процес. Особлива актуальність виникає зараз, у 2022 році, на тлі допомоги Польщі та Литви, двох країн-учасниць обох умовних об’єднань (складної держави та альянсу), третій, тобто Україні. Допомога полягає у наданні озброєння, що дає змогу обороняти та визволяти українські території,  які окуповані внаслідок повномасштабного російського вторгнення в Україну.

Теоретичну основу дослідження становлять праці: Студінського В. А., Чеботарьова Є. В., Пасічника М. С., Антоновича В. Б. тощо. 

Мета наукової розвідки полягає в тому, щоб конкретно описати можливості та шляхи реалізації розвитку сучасного литовсько-польсько-українського альянсу з історико-правової точки зору.

Виклад основного матеріалу. В умовах сучасності питання коаліції східноєвропейських держав набуває особливої актуальності. Значущою ця тема є для України, особливо на тлі повномасштабного російського вторгнення, яке, станом на 2022 рік, є не кульмінацією збройного конфлікту 2014 року, а продовженням багаторічної боротьби українського народу за власну державність. У всесвітній історії Україна завжди займала роль умовного «захисника Європи» від російської, або ж, якщо говорити про інший період існування державності росії, московської навали. Говорячи мовою історичних аналогій і порівнянь, не можна не згадати про потужне державне формування – Річ Посполиту [6]. Дана держава постала внаслідок підписання Люблінської унії у 1569 році, відбулось об’єднання Польського королівства та Великого князівства Литовського. Власне, цей державотворчий процес був складним та довготривалим, кілька разів - на межі зриву [4].

Якщо характеризувати становище України в складі нового державного утворення – Речі Посполитої, то під юрисдикцію Польщі відходили всі українські землі, що раніше належали литовцям, тобто Галичина, Підляшшя, Брацлавщина, Волинь, Поділля та Київщина [7]. Де-факто, Україна не мала власної державності, але займала не надто погане становище у складі конфедерації; вагомим чинником, що вказує на це, є те, що українська шляхта зрівнювалася у правах із польською та литовською. Звичайно, було й багато недоліків, як-от посилення національного, культурного релігійного гніту щодо етнічних українців [1].

Також, важливою ознакою, яка вказувала на те, що був сформований та добре розвинений реальний інститут держави, та, безпосередньо одна із складових форми держави - форма державного устрою, було те, що, наприклад, Велике князівство Литовське зберігало певну автономію, мало власне законодавство, уряд, військо, судову систему. Що цікаво: як у формуванні Речі Посполитої, так і у створенні «Люблінського трикутника» прослідковується те, що вони постали на тлі московської агресії щодо України. З цього випливає, що заснування «Люблінського трикутника» має історичну базу, яку не варто недооцінювати в контексті розгляду його як державно-правового явища. 

Ідея заснування організації типу «Люблінського трикутника» виникла ще задовго до ХХІ століття. Вважається, що першим її висловив польсько-литовський князь Адам Єжи Чарторийський. Саму ж ідею було реалізовано у 2020 році, спільну декларацію міністри закордонних справ підписали саме у Любліні (Республіка Польща). Це створює своєрідну прив’язку до Люблінської унії 1569 року та дає вагомі підстави проводити аналогії [3].

Одним із пріоритетних питань діяльності альянсу є спільна протидія агресії з боку росії та, загалом, загрозам спільній безпеці [5]. Багатовікове співіснування Польщі, Литви та України має спільні історичні, національні, культурні та ментальні коріння, що призвело до гармонічного та цілком злагодженого злиття в певне об’єднання. Окрім цього, метою створення є культурне, соціальне, економічне та політичне співробітництво між Литвою, Польщею та Україною, яке має сприяти зміцненню відносин між державами та підтримці євроінтеграції України [8]. В умовах повномасштабного вторгнення країни Люблінського трикутника виступають з цілком адекватною позицією: вимагають відновлення територіальної цілісності відповідно до законних кордонів України 1991 року. Тобто, як і інші цивілізовані держави, визнають, що Крим – територія України, закликають припинити воєнні дії, та спробувати врегулювати конфлікт не зброєю, а переговорами. 

Згідно з думками та міркуваннями правників, державних службовців та експертів, даний проєкт має дуже великий потенціал, перспективи розвитку та вдосконалення. Заступник директора Центру досліджень армії з міжнародних питань Михайло Самусь, стверджував, що «якщо говорити про політику, історію чи економіку, то можна шукати і знаходити конфліктні питання, але якраз саме у сфері безпеки у нас виключно позитивний порядок денний». Тобто, це можна трактувати таким чином: Україна, Польща і Литва близькі в секторі безпеки, і в цій сфері у них найменше розбіжностей і проблем. Відповідно, розвиваючи взаємодію держав-учасниць в межах альянсу, виникає  можливість вдосконалювати військово-технічну, оборонно-промислову сферу. Цей процес є достатньо взаємовигідним, якщо так можна сказати, тому що для України вигідним є надання озброєння, військової техніки та знань щодо покращення військового будівництва держави, особливо в умовах повномасштабного російського вторгнення, а для Польщі та Литви -  використання України у ролі умовного «щита» та можливість виносити уроки з російсько-українських війн не лише сьогодення, а й минувшини.  Проаналізувавши діяльність альянсу, хочу вказати на те, що з боку Литви і Польщі було надано немало допомоги в питаннях безпеки, як-от, Литва допомагає Україні вибудовувати адаптовану під реалії устрою держави територіальну оборону. Лідери Польщі та Литви цілком та повністю підтримують членство України в ЄС та НАТО, закликають міжнародну спільноту посилювати санкції щодо росії та її громадян, визнають цілісність, суверенітет та незалежність України. У перспективі планується розширення співпраці з питань безпеки, оборони, економіки та енергетики тощо [2].

Висновки. Провівши певні паралелі, здійснивши порівняння та коротку характеристику Речі Посполитої – держави та «Люблінського трикутника» - альянсу, хочу зазначити, що у формуванні сучасної тристоронньої регіональної коаліції історичний аспект зіграв далеко не останню роль. Фактично, ми змогли простежити на реальному прикладі реалізацію прогностичної функції загальнотеоретичної юридичної дисципліни «Історія держави і права України», що полягає у прогнозуванні тенденцій подальшого державно-правового розвитку на базі історичного минулого. Узагальнюючи досвід, який передував теперішньому, враховуючи всі помилки пережитого, ми маємо змогу правильно та розважливо діяти у теперішньому та майбутньому. Річ Посполита, як державне утворення, окрім певних переваг, мала і ряд недоліків: Україна не мала власної державності у її складі, тобто, українські землі – були, де юре, вже не українськими, відбувались певні утиски населення тощо. Незважаючи на це, дане потужне державне утворення стало надзвичайно потужним рупором розвитку держави і права в Україні, Польщі та Литві, мало такий вплив, що на історичному фундаменті конфедерації було створено альянс – «Люблінський трикутник». Завдяки даній співпраці Україна має змогу отримувати допомогу у веденні війни, обмінюватись досвідом з державами-учасницями об’єднання та досягати певних цілей за допомогою спільної роботи. Як платформа співпраці країн-співзасновниць, альянс має широкі перспективи успішного розвитку та діяльності. Враховуючи те, що поки що відсутнє чітке бачення засад регулярного функціонування, виокремлюють кілька версій розвитку «Люблінського трикутника», які, у найближчому повоєнному майбутньому, виразно  покажуть ефективність об’єднання.

Список використаних джерел:

1. Люблінська унія. Утворення Речі Посполитої. URL: https://history.ed-era.com/suspylno_polytychny_procesy_16_st/lublynska_unyua_utvorenya_rechy_pospolytoy (дата звернення 16.01.2023 р.).

2. «Люблінський трикутник»: з Путіним треба не розмовляти, його треба стримувати. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3373335-lublinskij-trikutnik-z-putinim-treba-ne-rozmovlati-jogo-treba-strimuvati.html (дата звернення 16.01.2023 р.). 

3. Люблінський трикутник. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BD%D1%81%D1% 8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BA%D1%83%D1%82%D0%BD%D 0%B8%D0%BA (дата звернення 11.01.2023 р.).

4. Пасічник М. С. Історія України: державницькі процеси, розвиток культури та політичні перспективи: навч. посіб., вид. 2-ге. Київ: Знання, 2006. 735 с.

5. Сафонюк Т. Перспективи Люблінського трикутника як нової регіональної сили. URL: http://civildiplomat.com/publications/perspektivi-lyublinskogo-trikutnika-yak-novoi-regionalnoi-sili.

6. Студінський В. А. Люблінський трикутник у системі економічної безпеки Європи в контекст російсько-української війни 2014-2022 рр. Економічний вісник університету. 2022. Вип. 53. С. 132 – 138.

7. Ухач В. З. Історія держави і права України: Навчальний посібник (конспекти лекцій). Тернопіль: Вектор, 2020. 378 с.

8. Чеботарьов Є. В. Люблінський трикутник: інституціональні передумови та економічний потенціал створення. Економічний вісник Донбасу. 2020. Вип. № 3(61). С. 41-46.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ІСТОРИКО-ПРАВОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ. МЕТОДОЛОГІЧНІ РОЗДУМИ
31.03.2023 17:57
ІСТОРИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ОБОВ’ЯЗКУ ЗАХИЩАТИ БАТЬКІВЩИНУ (кін. XVI - др. пол. XVIII ст.)
12.04.2023 15:36
ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЛІКВІДАЦІЇ КРІПОСНОГО ПРАВА ЗА РЕФОРМОЮ 1861 РОКУ
12.04.2023 15:32
ЗАКОНОДАВЧА ДІЯЛЬНІСТЬ П. СКОРОПАДСЬКОГО
12.04.2023 15:26
ПОЛІТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ МИХАЙЛА ГРУШЕВСЬКОГО В ПЕРІОД УКРАЇНСЬКОЇ ЦЕНТРАЛЬНОЇ РАДИ
12.04.2023 15:18
ДЕЯКІ АСПЕКТИ АДАПТАЦІЇ ВІТЧИЗНЯНОГО ЗАКОНОДАВСТВА ДО ACQUIS ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
06.04.2023 11:22
ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ У ВЕЛИКОМУ КНЯЗІВСТВІ ЛИТОВСЬКОМУ XVI СТОЛІТТЯ
05.04.2023 13:07
ЗДІЙСНЕННЯ ПРАВА ВЛАСНОСТІ У СТАРОДАВНЬОМУ ЄГИПТІ
03.04.2023 15:46




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше