:: LEX :: ПРОБЛЕМА  ПІДВИЩЕННЯ ПЕНСІЙНОГО ВІКУ В УКРАЇНІ У КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО ДОСВІДУ
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 15)

Термін подання матеріалів

16 вересня 2019

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМА ПІДВИЩЕННЯ ПЕНСІЙНОГО ВІКУ В УКРАЇНІ У КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО ДОСВІДУ
 
09.12.2010 20:12
Автор: Матвієнко Євгенія Петрівна, аспірант кафедри цивільного права юридичного інституту Прикарпатського національного університету імені В.Стефаника
[Трудове право та право соціального забезпечення]
Одним із важливих напрямів політики соціально-орієнтованої держави є турбота про добробут літніх людей. Саме тому Конституція України закріпила право кожного на соціальний захист (ст. 46), яке включає в себе право на забезпечення громадян. Найпоширенішим видом соціального забезпечення є пенсія. Для багатьох пенсіонерів вона є основним і єдиним джерелом існування після виходу на пенсію. Але в більшості випадків її розмір не відповідає потребам людей.
Проблемою пенсійного забезпечення займаються відомі вчені. Серед них: Н. Болотіна, В. Бурак, П. Пилипенко, С. Прилипко, С. Синчук, І. Сирота, Н. Стаховська, Б. Сташків, Б. Стичинський, В. Тарасова, Н. Хуторян та інші.
Досвід функціонування пенсійних систем в світі свідчить про те, що будь-яка солідарна пенсійна система дуже залежить від демографічних показників. На сьогоднішній день у нашій державі спостерігається тенденція зростання кількості пенсіонерів (згідно даних Держкомстату в Україні їх налічується 13,5 млн. осіб) відносно працюючих людей. Не виключено, що через кілька років ці показники зрівняються. Як засвідчує практика, збільшення кількості осіб похилого віку служить причиною зростання державних витрат на їх соціальне забезпечення і виникнення проблеми накопичення коштів у пенсійних фондах. Що, в свою чергу, виникає в процесі реформування системи пенсійного забезпеченя України.
В Україні чоловіки мають право на призначення пенсії за віком, якщо вони досягли 60 років, а жінки – 55 років. Слід зазначити, що данний пенсійний вік був встановлений ще в 1928 році і є нижчим у порівнянні з іншими країнами. Так, наприклад,  на сьогоднішній день у Німеччині цей вік для чоловіків та жінок становить 65 років. Але вже з 2012 року пенсійний вік збільшується до 67 років. І навіть, за прогнозами експертів таке  підвищення вікової планки для німецьких пенсіонерів недостатнє, щоб держава впоралося з виплатою пенсій. Провідні німецькі економісти пропонують підвищити термін виходу на пенсію до 70 років – тільки таким чином буде досягнутий баланс між працюючими і пенсіонерами. В іншому випадку просто не вистачить коштів на виплату пенсій.
Громадяни Франції виходять на пенсію в 60 років, якщо вони сплачували  відрахування протягом 40,5 роки, і в 65 років, якщо платили менше цього терміну. Незважаючи на численні протести, у Франції набув чинності закон про пенсійну реформу, що передбачає підвищення пенсійного віку з 60 до 62 років як для чоловіків так і для жінок. Уряд країни проводить цю реформу з метою заощадити на пенсіях  тому, що зараз 10% пенсій виплачується у борг [2].
У Великобританії вік виходу на пенсію для чоловіків становить 65 років, а для жінок – 60 років. Демографічні зміни в країні призвели до того, що кількість пенсіонерів перевищила кількість школярів. Саме тому в 2007 році було  прийнято Закон, відповідно до норм якого передбачено підвищення віку виходу на пенсію до 68 років. У 2010-2020 рр. планується зрівняти пенсійний вік для чоловіків та жінок. Однак існують інші підходи до визначення пенсійного віку. Так, уряд Великобританії підготував законопроект, який відміняє граничний вік для виходу на пенсію. З ліквідацією самого поняття «пенсійного вік» люди зможуть працювати стільки, скільки вони самі вважатимуть необхідним, і поки зможуть виконувати свої посадові обов’язки. Залишається лише визначити, з якого віку і кому виплачуватиметься мінімальна державна пенсія [3, c.214].
При прийнятті рішення про збільшення пенсійного віку, слід зазначити, що  середня тривалість життя в Україні скорочується. За даними статистики, вона складає 62 роки для чоловіків і 73 роки для жінок, а частина зовсім не доживає до 60 і 55 років відповідно. Отже зростання кількості пенсіонерів за віком не відбудеться, а навпаки, кількість їх зменшиться. Люди пенсійного віку складають приблизно 1/5 від загальної чисельності населення України. Той факт, що населення помітно старішає є характерним для всіх розвинених держав. Це свідчить про зниження народжуваності у країні. Але у більшості розвинених країн світу процес старіння супроводжується не тільки зниженням народжуваності, а й зменшенням смертності, і як наслідок збільшенням тривалості життя. Порівнюючи показник тривалості життя населення України з розвиненими країнами світу, можна констатувати, що більшість з них перевищила 75-річний рубіж. Наприклад, в Англії цей показник становив більше ніж 78 років для чоловіків, США  – 79 років, Швейцарії, Швеції, Японії – 80 років та більше ніж 83 роки для жінок в Австралії, Бельгії, Іспанії, Італії, Норвегії, в Франції, Швейцарії, Швеції – 84 роки, в Японії –  85 років [1].
На сьогоднішній день в Україні спостерігається негативна тенденція у стані здоров’я людей похилого віку – причинами цього є зростання захворюваності людей, відсутність грошей у людей похилого віку на належне лікування. Все це призводить до скорочення тривалості життя пенсірнерів. Саме тому підвищення пенсійного віку в нашій країні не вирішить всіх проблем – більшість людей до пенсії взагалі не доживе.
Таким чином, для нашої країни найбільш прийнятною формою вирішення проблем пенсійного забезпечення є створення надійних накопичувальних та недержавних пенсійних фондів, при умові надання дозволу підприємствам-страхувальникам відраховувати до них кошти від фонду заробітної плати. Такі заходи істотно стимулювали б підприємства розширювати сферу соціального забезпечення своїх працівників, забезпечували б умови формування ринкового механізму вирішення проблем складної демографічної ситуації, накопичення коштів пенсійних фондів, розвиток економіки шляхом інвестування в неї грошей недержавними та накопичувальними пенсійними фондами. Саме тоді будуть створені належні умови для гідного існування літніх людей та відповідного їх пенсійного забезпечення.

Література:
1. Огляд світового досвіду запровадження пенсійних реформ [Електронний ресурс].– Режим доступу: http: //pfu.gov.ua/pfu/control/uk/publish /article?art_id=94986&cat_id=99092.
2. Новини. Світ. [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://tsn.ua/svit.
3. Прилипко С.М. Право соціального забезпечення в Україні: Підручник / С.М. Прилипко, І. С. Ярошенко – Харків. – 2009. – 434 с.

e-mail: kudryashik@yahoo.com

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА ДОДАТКОВУ ВІДПУСТКУ ПРАЦІВНИКАМ, ЯКІ МАЮТЬ ДІТЕЙ
23.11.2010 21:04




© 2006-2019 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше
 
 Голосування 
Чи вбачаєте Ви доцільність у запровадженні державної політики здоровʼязбереження як напряму галузі охорони здоровʼя:

Так, напрям здоровʼязбереження може бути ефективним у пошуках засобів, способів і методів оздоровленняорганізму здорової людини, у профілактиці і попередженні захворювань, реабілітації і догляді за хворими
Ні, мене влаштовує, існуюча модель охорони здоровʼя треба орієнтуватися на лікування хвороби і потреби хворого


Результати голосувань Докладніше