:: LEX :: ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В СИСТЕМІ ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 61)

Срок представления материалов

16 мая 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В СИСТЕМІ ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ УКРАЇНИ
 
24.09.2022 22:00
Автор: Романець Людмила Миколаївна, кандидат історичних наук, ВСП «Вінницький фаховий коледж НУХТ»; Гінетова Тетяна Леонтіївна, зав. сектором Інституту модернізації змісту освіти МОН України, м. Київ
[Секция 8. История становления украинской государственности]

Дошкільне дитинство є особливим важливим етапом у житті кожної людини. В цей період проходить процес формування особистості дитини, наслідки якого супроводжують її протягом життя.

Дошкільна освіта – фундамент, на якому базується вся подальша освіта. Це є незаперечною істиною, котру слід врахувати в своїй діяльності владним структурам як освітянського, так і державного управління, від найнижчого до найвищого рівнів.

Соціально-економічні зміни, які спостерігалися в останні роки в Україні, вплинули на стан збереження і розвитку дошкільної освіти.

З 1991 до початку ХХІ ст. система дошкільного виховання в Україні зазнала досить істотних втрат. Протягом цих років у регіонах держави перестали функціонувати 7.3 тис. дошкільних навчальних закладів. Охоплення дітей суспільним дошкільним вихованням із 57% (1990 р.) знизилося до 40% (2001 р.), а в окремих регіонах цей показник становив лише 19%. Це означає, що більша кількість українських дошкільнят не мали змоги отримати необхідного для свого віку рівня освіти та належним чином бути підготовленими до школи. Проте, незважаючи на таку ситуацію, в Україні відбувається становлення національної системи законодавства в галузі освіти, в якому враховуються, аналізуються, акумулюються найкращі надбання цивілізації у справі навчання та виховання підростаючого покоління [1, 241с].

У Законі України «Про освіту» (1996 р.)  [2], Національній доктрині розвитку освіти (2003 р.) дошкільна освіта визначена як початкова базова ланка у системі загальної безперервної освіти людини. Закон України «Про дошкільну освіту» (2001 р.) гласить, що дошкільна освіта в українській державі є обов’язковою. На підставі вищезгаданих законодавчих актів Кабінетом Міністрів України затверджено Положення  «Про дошкільний навчальний заклад» (2003 р.). Державною національною програмою «Освіта» (Україна ХХІ століття) [3] окреслено стратегічні завдання розвитку освіти, серед яких  чільне місце займають ті, котрі пов’язані з перебудовою управлінського  механізму системи освіти на принципах демократизації, децентралізації та гуманізації. 

Аналіз Закону України «Про дошкільну освіту» [4] показав, що текст його, особливо розділу І, відображає основні концептуальні позиції про права дитини Основного Закону України – Конституції та частину загальних понять Конвенції ООН.

В змісті багатьох статей Закону засвідчується високий рівень  піклування держави Україна  про дітей дошкільного віку й проголошується право на дошкільну освіту, береться відповідальність і зобов’язання щодо її забезпечення, підкреслюється пріоритетність дошкільної освіти у системі безперервної освіти і як основи розкриття особистісного  потенціалу дитини. В Законі достатня увага приділяється батькам, ролі сім’ї у вихованні дітей. «Шанобливе ставлення до родини» ставиться як завдання дошкільної освіти.

Крім цього в окремих статтях Закону стверджується право батьків, як законних представників дітей, на вибір форми здійснення дошкільної освіти, право домагатися встановлення гнучкого режиму в роботі дошкільного навчального закладу, право «захищати законні інтереси своїх дітей у відповідних державних органах і суді»  [5, с.26]. 

Знайомство з текстом Закону демонструє, що нормативно-правова лексика його насичена висловлюваннями і формулюваннями, які свідчать  про демократичні і правові засади законодавства України у сфері дошкільної освіти. 

Зміни, що вносяться в нові нормативно-правові документи, особливо з 2009 року, мають ознаки передових новітніх світоглядних позицій. Але їх недостатньо через безсистемність внесених доповнень.

Важливо відзначити зміни до закону від 03.07.2012 року, які включили до тексту 7 статті, яка прописує завдання дошкільної освіти, наступний абзац: «виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови».

Законом від 05.06.2014р. внесені зміни, які захищають права дітей з особливими потребами: «У всіх типах дошкільних навчальних закладів при реалізації права дітей на дошкільну освіту враховуються особливі освітні потреби у навчанні і вихованні кожної дитини, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами відповідно до принципів інклюзивної освіти». Це гарний шлях, для захисту прав дітей з особливими потребами, проте наразі цій проблемі ще не приділено достатньо уваги.

Отже, у своєму історичному розвитку система дошкільної освіти об’єктивно включала відповідну систему управління нею, котра забезпечувала процеси становлення, відродження та стабільного розвитку суспільного дошкільного виховання. Ця система успішно себе проявляла в умовах планово-директивних підходів до управління всіма соціально-економічними процесами в державі [5, с.26].

Література

1. Маніленко П.Освітянська нива і дошкілля: [в с. Джулинка Бершадського району: історія та сьогодення]/ П.Маніленко// Джулинка всміхається століттям: історико-краєзн.нарис/ П.Маніленко. – Вінниця, 2009. – С. 241-275.

2. Закон України «Про освіту» м. Київ, 23 травня 1991р. № 1060-ХІІ із змінами і доповненнями.

3. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). – К.: Райдуга, 1994. – 61 с.

4. Закон України «Про дошкільну освіту» м. Київ, 11 липня 2001 р. №2628-ІІІ із змінами та доповненнями.

5. Мазак А.В. Управління освітньою галуззю в умовах становлення громадянського суспільства в Україні: регіональний аспект: Дис. …к.держ.упр.: - К., 2005. – 199с.    



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МИТНА СПРАВА ПОЛЬЩІ НА КОРДОНІ З УКРАЇНОЮ: 100 РОКІВ ТОМУ ТА СЬОГОДНІ
29.09.2022 21:59
«КИЕВЛЯНИН» ПРО ПОВСЯКДЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА ПОЧАТКУ ХХ ст.
29.08.2022 16:20
ЗАКОНОДАВЧА БАЗА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В 1990 – 2010 рр.
24.09.2022 21:56
ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ РАДЯНІЗАЦІЇ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ
21.09.2022 22:53




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше