:: LEX :: ПЕРІОДИЗАЦІЯ СТАНОВЛЕННЯ КОНТРОЛЬНО-НАГЛЯДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СФЕРІ НАУКИ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 61)

Срок представления материалов

16 мая 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПЕРІОДИЗАЦІЯ СТАНОВЛЕННЯ КОНТРОЛЬНО-НАГЛЯДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СФЕРІ НАУКИ В УКРАЇНІ
 
08.07.2023 13:55
Автор: Бортняк Катерина Василівна, доцент кафедри публічного та приватного права Навчально-наукового гуманітарного інституту Таврійського національного інституту імені В. І. Вернадського
[Секция 3. Гражданское и семейное право. Гражданское процессуальное право. Коммерческое право. Жилищное право. Обязательственном праве. Международное частное право. Трудовое право и право социального обеспечения]


Контрольно-наглядова діяльність держави в сфері науки тривалий час залишалась поза увагою наукового середовища. Ефективна реалізація цієї функції є важливою передумовою для отримання релевантної, оперативної та достовірної інформації щодо стану розвитку наукової сфери та пошуку шляхів для інтенсифікації такого розвитку. Держава повинна забезпечувати високу якість управління науковим та науково-технічним розвитком, оскільки ці сфери уявляються основною її глобальної  конкурентоздатності. Саме тому реалізація контрольно-наглядової діяльності уповноважених на те органів державної влади потребує високого рівня методологічного забезпечення та теоретичного осмислення особливостей її здійснення. Для цього аналіз історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки виконує важливу пізнавальну роль – визначає особливості реалізації такої діяльності в контексті змін зовнішнього середовища та трансформації  вимог і цілей, що висуває держава до сфери науки.

Періодизацію історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки все ж таки доцільно розпочато з етапу, який охоплює період Національних визвольних змагань 1917-1921 рр., протягом якого  відбуваються зламані процеси в національній ідентифікації української нації.  Новий перебіг історичних подій та тимчасові перемоги у відродженні української національної державності розпочався після Лютневої революції 1917 р. У цей період в Україні спостерігається піднесення національно-демократичного ладу та автономії. Це дало можливість досягти певних надзвичайно важливих здобутків в науковій сфері,  оскільки саме в 1917 році відбувається створення Української  академії наук. 

Під час Революції 1917-1921 років боротьба за національно-культурне відродження перетворилася в Україні на один із найважливіших напрямів національно-визвольного руху. Культурне, освітнє, наукове будівництво українського народу стало невід'ємною складовою державотворення. Українство взялося реалізовувати громадянські свободи: політичної діяльності, думки і слова, громадських зібрань, творчості та вибору мови навчання і спілкування. Саме тому ідея заснування академії наук в Україні знайшла потужну підтримку в національній еліті, і зокрема серед провідних державних діячів того періоду: М. С. Грушевського, В.К. Винниченка, Д. Дорошенка  тощо.  

Другим періодом історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки, слід вважати  період панування радянського режиму на території України, а відтак і насильницьке насаджування та домінування комуністичних ідей в науковій сфері. Цей період нами пропонується обмежити другою половиною 1980-х років, коли запроваджується так звана політика «гласності», і відбувається суттєве послаблення імперативної ролі комуністичної партії в процесах розвитку всіх сфер суспільного буття.  Надаючи ж характеристику другого періоду, головне на що ми повинні звернути увагу це на контраст запровадження підходів до державного регулювання в науковій сфері, у порівнянні із подальшою періодизацією аналізованої сфери наукових пошуків. Мова йде про тотальний державний контроль за сферою науки та науковими пошуками. Держава не лише визначає напрямки наукових досліджень, але і здійснює жорсткий імперативний контроль за досягненням встановлених результатів. 

Третій етап історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки визначається нами часовими межами другої половини 1980-х років та 1991 р. Протягом цього періоду відбуваються надзвичайно важливі системні зрушення в сфері державного регулювання науки та науково-технічної діяльності. Так, зокрема, процеси розпаду радянської держави обумовлюють зменшення державного контролю за науковою сферою, перетворення її в баласт бюджетного фінансування, суттєве скорочення (іноді навіть повна відсутність) фінансування наукових пошуків та зупинка наукових досліджень в багатьох секторах наукової сфери. Відбувається тотальний виїзд наукових кадрів за кордон, разом з їх технологічними напрацюваннями, що обумовило суттєве послаблення наукового потенціалу вже незалежної України. 

Україною декларативно взято курс на перехід до інноваційноорієнтованої економіки, але у зв’язку із недостатнім створенням реальних нормативно закріплених умов такого переходу й узагалі розвитку, вона так і залишається на периферії конкурентоспроможних держав на початку 1990-х років, що на думку М. Д. Василенка стало наслідком відсутності виважених підходів до управління науковою сферою в трансформаційний період [14, с. 48-54]. На нашу думку часткове вирішення цієї проблеми, щонайменше в організаційно-правовому вимірі, було знайдено українською владою в першій редакції Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.1991, який хоча і втратив свою чинність, але аналіз його положень дасть змогу визначити основні напрямки правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки в перший період становлення незажерної України. 

Четвертим етапом ми виділяємо період 1991-2001 рр., протягом якого відбувається процес формування законодавства в сфері регулювання науки та техніки, трансформація державних підходів до регулювання цієї сфери, і головним чином – відбувається переосмислення ролі науки в розвитку економічного потенціалу та сфери забезпечення соціальних потреб суспільства, отримання нею конкурентних переваг в глобальному середовищі. 

Зокрема в цей період з’являються Закони України: «Про наукову і науково-технічну експертизу» від 10.02.1995 № 51/95-ВР;  «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі» від 15.12.1993 № 3687-XII (чинний в редакції від 14.10.2020, на підставі Закону України № 703-IX); «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки» від 11.07.2001 № 2623-III (чинний в редакції від 05.02.2023, на підставі Закону України № 2859-IX). Останній визначає правові та організаційні засади цілісної системи формування та реалізації пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки в Україні. Власне саме цей закон, закладає підґрунтя для подальшого розвитку правового регулювання всього процесу державного управління в науковій сфері, і зокрема здійснення контрольно-наглядової функції, з поміж іншого у визначених пріоритетних секторах наукової сфери. 

П’ятий етап правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки визначається нами в межах 2001-2015 років, коли відбувається суттєвий розвиток законодавчого забезпечення різних сфер та напрямків науково-технічної діяльності, а також формується інституційна підсистема реалізації контрольно-наглядової функції держави. Загалом, як вказує В. Г.Воронкова аналізований період розвитку державного правління у науковій сфері акцентований головним чином на створенні системи державної охорони та захисту результатів наукових досліджень  інтелектуальної власності, а також інноваційної діяльності в Україні. Вчена наголошує, що саме з цього етапу розвитку починається модернізація системи інноваційної діяльності та захисту інтелектуальної власності, адже практично всі базові нормативно-правові акти вже прийнято і відбувається їх реалізація [19, с.  243-266]. Логічним наслідком цього стала поява Указу Президента України від 27.04.01 р. «Про заходи щодо охорони інтелектуальної власності в Україні». Пізніше приймається Закон України «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-IV (чинний в редакції від 12.04.2022, на підставі Закону України № 1714-IX) та Закон України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій» від 14.09.2006 № 143-V (чинний в редакції від 16.10.2020, на підставі Закону України № 124-IX).

Шостий етап правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки бере початок від 2015 року та продовжується і до сьогодні. Його початок визначається нами важливою подією, яка ознаменувала трансформаційні зрушення в сфері державного регулювання науково-технічної сфери в цілому. Мова йде про прийняття нової редакції Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 № 848-VIII  (чинний в редакції від 01.01.2023, на підставі Закону України № 2842-IX). Особливу увагу звертає на себе законодавче закріплення форм і методів державного регулювання та управління у науковій і науково-технічній діяльності, та визначення інституціональної підсистеми реалізації такого регулювання. 

Таким чином, нами виділено шість етапів становлення контрольно-наглядової діяльності в сфері науки в Україні: І етап (період Національних визвольних змагань 1917-1921 рр.) – відбувається становлення української науки, створюється НАНУ; ІІ етап (період радянського режиму 1922-друга половина 1980 рр.) – характеризується тотальним державним впливом на наукову сферу; ІІІ етап (друга половина 1980-х рр – 1991 р.) – відбуваються формування вітчизняної концепції розвитку наукової сфери, з’являються перші законодавчі акти в цій сфері; ІV етап (1991-2001 рр.) – відбувається процес формування законодавства в сфері регулювання науки та техніки, трансформація державних підходів до регулювання цієї сфери, переосмислення ролі науки в розвитку економічного потенціалу та сфери забезпечення соціальних потреб суспільства; V етап (2001-2015 рр.) – характеризується деталізацією та галузевою спрямованістю розвитку  законодавчого забезпечення різних сфер та напрямків науково-технічної діяльності, а також формується інституційна підсистема реалізації контрольно-наглядової функції держави; VІ етап (2015 року – теперішній час) – деталізація контрольно-наглядової функції держави в сфері науки розвиток її форм, методів удосконалення інструментів. 

Список використаних джерел

1. Воронкова В. Г. Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія. – Запоріжжя: ЗДІА, 2017. 282 с.

2. Воронкова В. Г. Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія. – Запоріжжя: ЗДІА, 2017. 282 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВСТАНОВЛЕННЯ НОТАРІУСОМ ОПІКИ НАД МАЙНОМ ОСІБ, ЗНИКЛИХ БЕЗВІСТИ ЗА ОСОБЛИВИХ ОБСТАВИН
15.07.2023 14:47
ПРОЦЕСУАЛЬНА КАТЕГОРІЯ «ЦІНА ПОЗОВУ» ЯК ОБОВ’ЯЗКОВА ПЕРЕДУМОВА СУДОВОГО РОЗГЛЯДУ МАЙНОВОГО ЗЕМЕЛЬНО-ПРАВОВОГО СПОРУ В ЦИВІЛЬНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ
13.07.2023 12:10
ПРАВОВИЙ СТАТУС СПАДКОЄМЦЯ ПРИ ВІДСУТНОСТІ ЗАПОВІТУ
04.07.2023 11:36
ПРАВОВИЙ ІНСТИТУТ «ВИМУШЕНИЙ ПРОГУЛ» ТА ПРОБЛЕМА ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ В СУЧАСНИХ РЕАЛІЯХ
04.07.2023 11:22




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше