:: LEX :: ОКРЕМІ ПИТАННЯ КОНКУРЕНТНОЇ  ПОЛІТИКИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 61)

Date of conference

16 May 2024

Remaining time to start conference 0


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОКРЕМІ ПИТАННЯ КОНКУРЕНТНОЇ ПОЛІТИКИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ
 
18.04.2023 21:36
Author: Євтушенко Юлія Іванівна, студентка, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ
[Section 2. Constitutional law. Constitutional judicial law. International law. Administrative law. Administrative judicial law. Custom and tax law. Municipal law]

Поняття «конкурентна політика» має вузьке і широке значення в економічній літературі. У вузькому значенні воно вживається для позначення заходів, спрямованих безпосередньо на контроль дотримання конкурентного законодавства. Ці заходи передбачають припинення антиконкурентної поведінки, яка в умовах розвитку ринкової економіки має різні форми.

Конкурентна політика передбачає застосування механізму припинення антиконкурентних узгоджених дій підприємців, попередження зловживань монопольним становищем, усунення проявів недобросовісної конкуренції, профілактику антиконкурентних дій органів влади тощо. Також поняття «конкурентна політика», окрім заходів і практичних дій з реалізації законів у конкретних сферах, охоплює цілеспрямовану нормотворчу діяльність, спрямовану на розроблення спеціальних актів та внесення конкурентних вимог до нормативних документів, які регулюють різні сфери життєдіяльності суспільства [1, с. 53].

Однією з основних економічних та інституційних завдань, а також труднощів, які виникли у Спільноти з моменту створення Європейських співтовариств, була проблема підтримки конкуренції на належному рівні. Узгоджена конкурентна політика країн Європейського Союзу є одним з наріжних каменів європейської інтеграції. Спільні норми щодо регулювання питань конкуренції були впроваджені у 1957 р., одночасно зі створенням Європейського Економічного Співтовариства, яке згодом трансформувалось у Європейський союз. 

 Досягнення бажаних ефектів спільного ринку вимагає від інтегрованих європейських держав проголошення домінанти відкритої конкурентної ринкової економіки на рівні публічних правовідносин. Таким чином, за основу була взята концепція, що виключає дискримінацію економічних свобод на державному рівні. Країни ЄС, які дотримуються континентальної системи права і мають самостійне законодавство в галузі конкурентного права, кинулися до "інтегрованої моделі регулювання" боротьби з недобросовісною конкуренцією [2, с. 83].

Досвід ЄС у сфері конкурентного права дає можливість зрозуміти, а можливо, і сприйняти основні постулати підприємницької діяльності в ЄС, а також допомагає з'ясувати, які обов'язки покладаються на компанії, що займають домінуюче становище на ринку. Перед ЄС досі стоїть загроза приватноправовій дискриминації, яка здійснюється приватними особами через практику, що обмежують конкурентну боротьбу (тарифні угоди, демпінг, спонукання до укладення договорів певного характеру тощо). 

Рішенням цієї проблеми стало проведення ЄС спільної політики в області конкуренції, під якою можна розуміти погоджені на правовому рівні дії і плани, спрямовані на запобігання порушень конкуренції в межах спільного ринку. По-іншому кажучи, загальна політика в цій галузі спрямована на запобігання "суперництво між учасниками ринкового господарства за кращі умови виробництва, купівлі-продажу товарів і отримання на цій основі максимально можливого прибутку". Загальна політика є засобом регулювання природних і штучних монополій, а також спрямована на корекцію підприємницьких практик, які набувають картельна характер і часто риси "монополістичного змови" [2, с. 84].

Політика зачіпає угоди про розподіл ринків, фіксування цін, угоди про виключні права, угоди про патенти, спільних підприємствах, угоди про товарні знаки, франчайзинг і ліцензійні угоди. Цілями спільної політики в області конкуренції є:

 - усунення загроз, небезпечних для вільного ринку;

 - поліпшення виробництва або розподілу товарів;

 - технічний і економічний прогрес;

 - зростання ефективності економіки;

 - посилення конкурентоспроможності товарів, послуг і бізнесу з об'єднаної Європи. 

Для реалізації цілей політики в області конкуренції було створено антимонопольне право ЄС, або так звані правила конкуренції. Вони являють собою сукупність норм, спрямованих на попередження і припинення антиконкурентних (обмежувальних) угод; усунення зловживань домінуючим становищем на ринку; контроль економічної концентрації. 

Єдина конкурентна політика країн Європейського Союзу містить спільні норми щодо регулювання конкуренції для усіх країн-членів ЄС, які були впроваджені у Римській угоді. Конкурентне законодавство ЄС покликане забезпечувати рівні можливості для підприємців на спільному ринку. Основні норми первинного права ЄС про конкуренцію містяться у VI розділі Договору ЄС «Загальні правила конкуренції, оподаткування та зближення законодавств». Цим питанням присвячені статті 81–89 [3].

Економічна діяльність та конкурентні відносини суб’єктів господарювання на агропродовольчому ринку регулюються конкурентним законодавством ЄС. Спільна сільськогосподарська політика є інтегрованою системою заходів, завдяки яким забезпечується підтримка цін на аграрну продукцію та надаються субсидії на виробництво сільськогосподарських товарів з урахуванням специфіки розвитку конкуренції в аграрному секторі. Основні цілі САП були закріплені у статті 39 установчого Римського договору про створення ЄС та залишаються незмінними досі, зокрема це:

 – підвищення продуктивності аграрного сектору шляхом сприяння технічному прогресу; 

– забезпечення раціонального розвитку сільськогосподарського виробництва та оптимального використання факторів виробництва; 

– забезпечення прийнятного рівня життя для зайнятих у сільському господарстві, зокрема, через збільшення їхніх доходів; 

– стабілізація ринків агропродовольчої продукції, захист виробників і споживачів від зовнішніх чинників; 

– гарантування забезпечення населення країнчленів Співтовариства якісним продовольством за рахунок власного виробництва сільськогосподарської продукції; 

– забезпечення населення продовольчою продукцією за доступними цінами [4].

Отже, світовий досвід реалізації конкурентної політики, зокрема досвід країн ЄС, є особливо актуальним для України. Розроблення та реалізація конкурентної політики в Україні має здійснюватися з урахуванням ключових норм та правил конкурентного законодавства ЄС. Виконання Єдиної комплексної стратегії розвитку сільського господарства та сільських територій на 2015–2020 рр., здійснення Загальнодержавної програми розвитку конкуренції на 2014–2024 рр. сприятиме інтеграції аграрного сектору національної економіки до економічної системи ЄС. Нововведення у конкурентну політику України повинні застосовуватися після глибокого наукового вивчення наявних проблем, проведення ґрунтовного аналізу ефективності норми та можливості її використання в українському конкурентному законодавстві. Питання узгодження конкурентної політики держави та антимонопольного регулювання на національному агропродовольчому ринку потребують подальшого наукового дослідження.

 Список використаної літератури:

1. Борисенко З. Конкурентна політика держави як фактор розвитку економіки України : [моногр.] / З. Борисенко. – К. : Таксон, 2004. – 334 с

2. Світова та конкурентна політика країн Європейського союзу: конспект лекцій / О.М. Проскурня // Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». – Харків : НТУ «ХПІ», 2020.- 41 с.

3. Report on competition policy [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ec.europa.eu/competition/publications/annual_ report/index.html#rep_2010.

4. Overview of CAP Reform 2014–2020 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/ files/policy-perspectives/policy-briefs/05_en.pdf.

____________________

Науковий керівник: Погарченко Т.В.,  доцент, Державний торговельно-економічний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПУБЛІЧНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ НА МОРСЬКИХ ПРОСТОРАХ УКРАЇНИ
11.05.2023 18:54
ПРАВОВА ПОЛІТИКА ДЕРЖАВИ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА
09.05.2023 22:08




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше