Активізація процесів реформування вітчизняного деліктного законодавства не могла не вплинути і на ту її складову, яка спрямована на врегулювання адміністративно-деліктних відносин, при цьому як на рівні підготовки пропозицій щодо вивчення змін та доповнень до чинного адміністративно-деліктного законодавства, так і підготовки нового кодифікованого акту. Узагальнений аналіз результатів відповідної діяльності свідчить про: по-перше, сплеск зацікавленості вчених-юристів, юристів-практиків до проблематики реформування адміністративно-деліктного законодавства; по-друге, певне «тяжіння» всіх суб'єктів вищевказаних процесів саме до потреби проведення нової кодифікації адміністративно-деліктного законодавства із розробкою та подальшим прийняттям кодифікованого адміністративно-деліктного акту «нового зразка», який би відповідав нагальним реаліям часу. Як наслідок, з Україні за останні 5-6 років було організовано і проведено значну кількість різнорівневих заходів наукового, науково-практичного характеру з відповідної проблематики із запрошенням якомога більшої кількості науковців, юристів-практиків, в тому числі й із зарубіжних країн. Окрім того в Україні підготовлеа ціла низка проектів нормативно-правових актів, спрямованих на врегулювання адміністративно-деліктних відносин. Більшість зразків перспективного адміністративно-деліктного законодавства підготовлена на підставі опрацювання і врахування позитивного зарубіжного досвіду у відповідній сфері нормотворення, а також у комплексі із одночасним оновленням всього вітчизняного деліктного, перш за все, кримінального законодавства України. При цьому акцент слід зробити на тому, що у поле зору вчених-юристів, юристів-практиків та юристів-нормотворців потрапили і питання провадження у справах про адміністративні правопорушення, визначення правового статусу учасників відносин цього провадження, серед яких своє місце, як завжди, посідає і експерт. Інша справа, що запропоновані варіанти нормативного врегулювання останнього питання, на жаль, не можна визнати такими, які б у повній мірі відповідали реальним вимогам часу, у більшості своїй, є узагальненими за змістом, дещо спрощеними за формою. Це, у повній мірі стосується і проекту, підготовленого робочою групою на чолі із В.Стефанкжом, проекту, підготовленого робочою групою Кабінету Міністрів України (проект № 5558), проекту Д.Лук'янця, а також проекту Центру політико-правових реформ, саме який, до речі, на сьогоднішній день активно обговорюється у науковому середовищі.
Не вдаючись до детальної характеристики положень перспективного кодифікованого адміністративно-деліктного законодавства у частині визначення можливих засад участі експерта в адміністративно-деліктному провадженні, можна в узагальненому вигляді зазначити наступне. Доцільним вбачається у майбутньому кодифікованому акті про адміністративні правопорушення передбачити:
- Окрему главу «Учасники провадження у справах про адміністративні правопорушення» (або ж «Особи, що беруть участь в адміністративно-деліктному провадженні»), розподіливши у першій же статті цієї глави їх на групи, серед яких виділити окрему групу «Осіб, які сприяють провадженню у справах про адміністративні правопорушення» і до числа яких віднести експерта, спеціаліста;
- в окремих статтях Кодексу визначити правовий статус вищезазначених осіб;
- закріпити, що експертом може бути призначена особа, будь-яка незацікавлена у результатах розгляду справи, повнолітня, яка володіє спеціальними пізнаннями в науці, техніці, мистецтві, достатніми для проведення експертизи й надання висновку;
- на нормативному рівні бажано (саме на рівні кодифікованого акту) закріпити, що експертом може бути співробітник експертної установи, а також особа, яка не є таким співробітником, однак, яка володіє такими знаннями і може надати висновок. Однак, якщо для перших — це є складовою їх службових обов'язків, відповідно їх запрошення до адміністративно-деліктного провадження є спрощеним, для інших - обов'язковою є їх згода на залучення в якості експерта.
В окремій статті кодифікованого адміністративно-деліктного акту доречно визначити права, обов'язки та відповідальність експерта, передбачивши, що він має право знайомитися із матеріалами справи,, заявляти клопотання про надання йому додаткових матеріалів, необхідних для надання висновку, задавати питання, які стосуються предмету експертизи, учасникам провадження, вказувати у висновку інформацію, яка, на його думку, має відношення до справи, відмовитися від участі у справі із зазначенням причин, поважність/неповажність яких оцінює особа, яка розглядає справу, претендувати на відшкодування витрат, пов'язаних із його участю у провадженні. Серед обов'язків експерта варто окреслити такі: з'явитися на виклик особи, яка здійснює провадження у справі, надати об'єктивний висновок з поставлених запитань, а у разі потреби й пояснення стосовно висновку. За невиконання чи завідомо неправдивий висновок експерт повинен нести адміністративну відповідальність.
Доцільно визначити в кодифікованому адміністративно-деліктному акті, що особа, яка розглядає справу, може з власної ініціативи, або ж за клопотанням особи, щодо якої здійснюється розгляд справи, потерпілого, захисника, законних представників, призначати додаткову, комісійну, комплексну, повторну експертизу. При цьому цілком доречним виглядає нормативне визначення кожного із запропонованих різновидів експертизи.
Аналогічні доповнення варто внести і до Митного кодексу України, а також врахувати у проекті нового Митного кодексу України, текст якого також досить активно обговорюється на сьогоднішній день у середовищі юристів-науковців та юристів-практиків. Оскільки максимально детальне визначення правового статусу експерта в кодифікованому адміністративно-деліктному та митному актах сприятиме найповнішій реалізації ним всіх складових його статусу, підвищить роль і значення експерта як особи, яка сприяє провадженню, допоможе якомога повніше виконати завдання відповідного провадження й забезпечити з'ясування об'єктивної істини у справі, знайти винних, притягнути їх до відповідальності, з'ясувати причини та умови правопорушень, а це, у свою чергу, попередити протиправні діяння, зміцнити законність та забезпечити правопорядок.
e-mail: t_deputy@ukr.net |