:: LEX :: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ РЕФОРМИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 61)

Date of conference

16 May 2024

Remaining time to start conference 0


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ РЕФОРМИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ
 
09.12.2023 23:22
Author: Мадараш Катерина, студентка першого курсу юридичного факультету Західноукраїнського національного університету
[Section 7. History of the state and law. History of political and legal studies]

Утворення ЗУНР призвела до виникнення нових форм правового регулювання на території Східної Галичини, Північної Буковини та Закарпаття. Більшість дослідників, науковців та істориків приділяють увагу військовій, управлінській та дипломатичній діяльності ЗУНР. Натомість соціально-економічну та політичну сферу розкрито не достатньо, що зумовлює потребу провести детальніше дослідження на дану тему.

Стан наукового дослідження теми. Вивчення загальних правових регулювань соціально-економічної сфери, зокрема земельної реформи ЗУНР, здійснювали такі вчені, як А.Й. Рогожина, К. Науменко, В. Чуприна, Б. Тищик, П. Гай-Нижник, Я. Малик,  В.Д. Гончаренко, О. Павлишин, Ухач В. та ін.

Метою публікації є дослідження та його систематизація щодо правового регулювання земельної реформи Західноукраїнської Народної Республіки.

Виклад основного матеріалу. У формуванні нового законодавства ЗУНР велику роль відіграла його соціально-економічна спрямованість. Найболючішим питанням кожного українця завжди була земля та її розподіл. Саме тому, було створено спеціальну комісію для вирішення цього питання. Окрім цього, допомогу у розробці закону надавали політичні партії та секретарство земельних справ. Ця спеціальна комісія на чолі з Левом Бачинським подала на розгляд Українській Національній Раді Закон про земельну реформу, який було прийнято 14 квітня 1919 р., а оприлюднено 8 травня 1919 р [7]. Закон складався з декількох розділів. У них містилися статті, які повинні були вирішити проблему надмірного поміщицького землеволодіння [1, с. 324]. 

На початок ХХ століття до структури земельної власності входило майже 15% безземельних господарств та 43% бідних господарств. В той час як лише 14% були заможними господарствами. Така статистика зумовлювала максимальну конфіскацію землі від поміщиків, церков і монастирів та її справедливий перерозподіл [6, с. 193]. Позбавляли власності на землю й тих, хто воював проти Української держави, або ж набув незаконно землю під час ходу війни. Згідно нових порядків 67% землі повинно було належати селянам, 20% - поміщикам і 13% - церквам, монастирям та державі [3, с. 141].

Проте, всі ці землі переходили спочатку до земельного фонду, а порядкувати ними мали Загальна повітова і земельна комісія. Сам розподіл земель передбачався на післявоєнний час, коли повернуться воїни та полоненні. Основний пріоритет мав би надаватися військовослужбовцям, інвалідам, які зазнали поранення під час війни, родичам і дітям загиблих, ветеранам Першої світової війни та безземельним селянам [2, с. 127]. 

Таке рішення призвело до невдоволення населення, адже відтерміновувало вирішення нагальної проблеми. Нерішучі дії керівництва призвели до самостійного захоплення селянами земель та їх освоєння. Що в свою чергу спричинило виконання владою ст. 21, згідно з якою такі дії селян визначалися неправомірними і суворо каралися. За свавільне захоплення земель селянам загрожувало ув’язнення на шість місяців. Додатково їх карали штрафом у розмірі 10-ти тисяч крон за «самовільне захоплення землі», розподіл націоналізованих Законом будинків й інвентарю [5, с. 271].

Не надавалися землі й дезертирам української армії, зокрема дезертирам з УГА, іноземцям та людям, що скоїли державний злочин. 

Разом з цим не було чітко окреслено, яку саме кількість територій дозволено утримувати поміщикам-землевласникам. Закон не визначав спосіб наділу земель(безкоштовно чи платно) та не порушував питання конфіскації земель(за викуп чи без нього) [4, с. 107]. 

Відповідальність за вирішення цих питань перекладалася на майбутні державні установи післявоєнного періоду, а саме Сейм та допоміжні органи.

Безумовно існували переваги даного законодавства. Річки, які використовували для судноплавства та лісосплаву, ліси і природні надра були передані державі. Водойми та пасовища перейшли під владу сільських громад. 

Таким чином, Закон про земельну реформу 1919 р. мав стати фундаментом соціально-економічної політики ЗУНР. Попри низку вдалих статей Закону, нерішучість і зволікання керівництва щодо невирішених питань призвело до народного невдоволення. 

Література:

1. Гончаренко В., Рогожин А., Святоцький О. Хрестоматія з історії держави і права України: навч. посіб. / ред. В. Гончаренко. Т. 2: Хрестоматія з історії держави і права України. Київ: Ін Юре, 1997. 800 с.

2. Дорощук Н. Особливості розвитку законодавства Західноукраїнської Народної Республіки. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації. Матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2019. Вип. 45. С. 136‒141.

3. Макарчук С. Українська Республіка галичан. Нариси про ЗУНР. Львів: Світ, 1997. 192 с.

4. Музиченко П. Історія держави і права України: навч. посіб. 6-те вид., допов. і переробл. Київ: Знання, 2007. 471 с.

5. Тимченко Р. Земельна реформа ЗУНР (ЗОУНР) 1919 р. Український історичний збірник. 2012. Вип. 15. С. 105-118.

6. Ухач В. З. Історія держави і права України: навч. посіб. Тернопіль: Вектор, 2023. 302 с.

7. Ухач В. З. Земельне законодавство ЗУНР, УНР, та Української держави: порівняльний аналіз. URL: https://www.lex-line.com.ua/?go=full_article&id=324 (дата звернення: 15.11.2023).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
«РУСЬКА ПРАВДА»: ІСТОРИКО-ПРАВОВІ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
30.11.2023 19:18
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЗЕМЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА ЗА ДОБИ УЦР І ГЕТЬМАНАТУ
09.12.2023 23:42
СТАНОВИЩЕ ЖІНКИ У ДОБУ УКРАЇНИ-РУСИ
09.12.2023 23:35
ПРИЧИНИ, ЕТАПИ, ОСОБЛИВОСТІ ПЕРШОЇ КОДИФІКАЦІЇ ЗАКОНОДАВСТВА УСРР
09.12.2023 23:33
ОСОБЛИВОСТІ КОЗАЦЬКОГО ЗВИЧАЄВОГО ПРАВА
09.12.2023 23:31
ЕТАПИ, ОСОБЛИВОСТІ, ТРУДНОЩІ У ПРОВЕДЕННІ СУДОВОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ 1991 – 2000 рр.
09.12.2023 23:26
ЗВИЧАЄВЕ КОЗАЦЬКЕ КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО
09.12.2023 23:24
ДЕРЖАВНЕ БУДІВНИЦТВО ПЕРІОДУ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ ПАВЛА СКОРОПАДСЬКОГО
09.12.2023 23:19
ЗВИЧАЄВЕ ЦИВІЛЬНЕ ПРАВО В КОЗАЦЬКІЙ КУЛЬТУРІ
09.12.2023 23:17




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше